Hej, jag behöver lite assistans / tips på ideer rörande mitt garage/förråd.

Jag har ett garage/förråd med yttermåtten 6.35*6.35 m. Byggnaden är uppförd 1979. Till höger så har jag ett garage med tillhörande garageport, och till vänster så sitter en förrådsdörr och innanför det så är det ett förråd. Båda utrymmena är lika stora och skiljs åt av en bärande väggs om går hela vägen upp till nocken. Det finns således inga vanlig takstolar utan det är öppet hela vägen upp till takpannorna (nu sitter det ju droppskydd i form av masonitskivor under pannorna men annars skulle man se dem).

Jag skulle vilja ta bort denna vägg helt eller delvis för att få ett öppnare och mer användbart utrymme, istället för att ha dem som helt separata byggnader.

Då hela takkonstruktionen vilar på denna bärande vägg så vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga? Den är uppbyggd med reglar som står på cc 60, med spånskivor skruvade från ena hållet. Jag har funderat på att eventuellt köpa limträbalkar och öppna upp delar av väggen men vill försöka hitta ett alternativ som inte är så dyrt.

Att jag kan gå till en byggfirma och få hjälp med det till en dyr kostnad är jag fullt medveten om men det vill jag alltså helst undvika.

Tacksam för tips!
 
Lägg upp bärande balkar. Antingen i trä alt i stål.
Hittar du beg kan det bli lite billigare alt om du gör dem själv. Men oavsett får du inte glömma att väggen isig förmodligen stagade sidoväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.