Hej,



Jag planerar att bygga om det vedeldade värmesystemet på fritidshuset, vilket är ett äldre, (100 år+) mindre tvåvåningshus med vind. Huset har ingen källare, så vedpannan står i ett av rummen på nedre plan. Huset har totalt fyra radiatorer, två på bottenplan och två på övre plan. Värmesystemet är indelat i två slingor. På vinden sitter ett öppet expansionskärl.

Tanken är att bygga om systemet till ett slutet system, med ett expansionskärl som placeras på det nuvarande röret som går upp från en av radiatorerna på övre plan till vinden, genom att kapa det och montera expansionskärlet på väggen, ca en meter ovanför radiatorerna på övre plan (vill inte ha det i rummet där pannan står av estetiska skäl). Anledningen till ombyggnationen är att vi haft en mindre läcka från det öppna expansionskärlet på vinden och dessutom är det svårt att komma åt för att fylla på vatten/glykol.

Den här frågan är behandlad i olika trådar redan och där nämns det på flera ställen att det finns fördelar med öppna system för vedeldade pannor, men jag har inte kunnat förstå vilka fördelarna är.
  • Vilka är dessa fördelar?
  • Skulle ni hellre rekommendera att byta ut det öppna kärlet till ett nytt?
  • Om jag går vidare med ett slutet system, låter det klokt att sätta det på ovanvåningen, ovanför radiatorerna?
Tack på förhand för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.