Jag har en gammal ladugård där jag tänkt varmbona delen där djuren stod och bygga en snickarboda.

Kommer att bygga en isolerad vägg mellan denna del och resten av ladan. Troligtvis fanns här en vägg förut, då dom hade djur (vilket vad jag förstått avslutades på 60-talet).

Väggen har jag ganska klart för mig hur jag ska göra. Nu går jag dock och grubblar över andra detaljer.

På några ställen (se bilder) står det stöttor som verkar stödja upp takstolar/innertak. Dessa stöttor skulle jag vilja ta bort (och om nödvändigt, ersätta med nya stöttor mitt i rummet). Dock verkar det vara en hel del vikt på dessa, så jag oroar mig lite över vad som händer om jag tar bort dem.

Jag har gjort en enkel (inte helt skalenlig) ritning:
snickarboa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De röda markeringarna är där stöttorna står (samt de delar av den gamla innerväggen som är kvar). De grövre stöttorna ser ut att vara kvarlämnat från mellanväggar i den gamla ladugården. Kanske var ingen vikt på dem från början, men nu känns det som att det helt klart ligger vikt på dem. Även den tunna 45x45 plankan (lilla röda pricken) har tryck på sig, men den har knappast någon inverkan på bärigheten.

Går det att slippa stöttor helt och hållet vore det riktigt bra, men i annat fall skulle jag vilja ha en rad av stöttor mitt i rummet.

Ovanför innertaket finns ett loft med sågspån och en del saker ovanpå. Ingenting som ska väga något speciellt. Jag planerar att förvara brädor där. Eventuellt får man bygga något ovanpå sågspånet för att undvika att det trycks ihop för mycket (isolerar sämre).

Stöttor vänster sida:
IMG_4153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stöttor höger sida:
IMG_4171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kanske ska tillägga att rummet är murat med tjocka väggar, där mellanrummet verkar vara fyllt med sågspån eller liknande. Övriga delar av ladugårdsbyggnaden är byggd helt i trä.

Mitt i rummet går den gamla gödselrännan, och längst in, har jag idag upptäckt, finns en djup gödselbrunn eller liknande (jag lyste ner där och det liknar mest en kloak). Brunnen, eller kloaken, leder vidare till ett intilliggande utrymme, dit även gödselluckan leder. Kloaken går även in under det gamla utedasset.

Ca en meter under golvytan är det vatten. Och det är rätt mycket vatten, för jag har testat att med käppar känna efter, och jag tippar på att schaktet är åtminstone 2 m djupt. På något ställe känner jag en botten kanske 1.80 ner, men det kan ha varit en sten eller något, för på andra ställen känner jag antingen ingen botten alls, eller dybotten (gammal gödsel?).


Ovanför gödselluckan kan man se att väggen spruckit. Detta har lagats vid något tillfälle, men har spruckit mer sedan dess.

Min gissning är att ytterväggarna har sjunkit ner i marken, medan stöttorna inne i rummet håller emot. Kanske skulle den bara räta ut sig om man tog bort stöttorna? Jag undrar också om kloaksystemet inte också kan vara en bidragande orsak.

Sprickan i väggen (sett inifrån ladugården). "Kloakbrunnen" är under brädorna på golvet rakt under gödselluckan.
IMG_4176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprickan sedd från andra hållet:
IMG_4161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har alltså några grejer på min att-göra-lista:

1. Bygga en isolerad vägg.
2. Fylla igen gödselbrunnen/kloaken med grus/sten eller liknande. Borde man pumpa ut vattnet först?
3. Plocka bort stöttor och eventuellt ersätta med annat.
4. Bila upp delar av golvet och gjuta igen gödselränna, brunn mm.
5. Hitta och åtgärda orsaken till att väggen spricker.

Angående punkt 5 har jag funderat på att med en kedja dra ihop ytterväggarna för att förhindra att de glider isär mer. Alternativt kunde man tänka sig att lyfta upp ytterväggarna (vilket känns svårt då det är murat).

Vad ska jag fylla igen håligheterna med? Det lär ju gå flera kubikmeter med grus eller annat. Är det makadam som är lämpligast / billigast?

Vad tror ni om hållfastheten på byggnaden ifall jag tar bort stöttorna? Måste jag ersätta dem med något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.