Vi har planer på att bygga till och förlänga huset och undrar då hur ni skulle förfarit:

Bakgrund:
Kåken vi bor i är byggd 1913 och har ett så kallat "skurtak" som underlagstak dvs. "stående" brädor med små skåror i ytterkanterna som ska samla upp eventuellt vatten. det ligger på samma sätt som en lockpanel med ett första lager och ett som täcker skarvarna.
Tidigare var det täckt med tegel men numera med Betongpannor (sen 1995) Det enda vi behövde göra vid pannbytet var att slå i ny spik i den i övrigt friska läkten och lägga på dom nya pannorna.

Det finns alltså ingen form av underlagspapp eller liknande på taket.
Isoleringen i snedtaken är på 3/4 bara vindpapp (ingen luftspalt annat än vad som blir av mellanrummen mellan skurtaksbrädorna) och ca 100mm gullfiber som sedan är täckt av 10-12mm spånskivor och gjordes på slutet av 70-talet. 1/4 av det har spånisolering med tretex på insidan och det lär vara utfört 1936 så det vet jag inte hur det är gjort.
Isoleringen på den delen över det plana innertaket är spån ca 12-15cm och på senare år kompletterat med ca15cm gullfiber.

Befintliga takstolar cc 120cm är tillverkade av 100x100 med kortlingar mellan som upplag för skurtaket.

Vi vill inte minska på innerutrymmet !

Vilket skulle ni välja?

  1. Bygga det nya taket med motsvarande tjocklek som det gamla och helt enkelt göra en skarv mellan taken?
    Nackdelen är ju då att det nya taket tillsammans med råspont maximalt får bygga 160mm från gips och ända ut till och med råsponten. Det blir inte särskilt mycket plats för isolering:( Men jag behöver inte röra det befintliga taket:)
  2. Bygga taket över den nya delen tillräckligt tjockt för att få in ordentligt med isolering och ordentlig luftspalt. Riva det gamla yttertaket och sätta en extra regel ovanpå varje takstol så jag får dit mer isolering + ordentlig luftspalt och kommer upp i samma höjd som det nya taket?
    Merkostnad:( Bättre isolering:)
  3. Göra som alternativ 2 men först bygga det nya taket och i ett senare skede (året efter) åtgärda det gamla taket. Fördelen är att man då kan utnyttja friska ROT-pengar.:beer:

Någon kanske har något helt annat förslag....

Jag har inte tänkt att göra så mycket av jobbet själv då mitt arbete numera inkräktar alltför mycket på min fritid.....
 
Bump!
 
Jag tror jag förstår: du vill förlänga huset i gavelns riktning, eller?
 
Om det är så, då skulle jag riva bort det gamla som du skrev och bygga ETT nytt tak på utbygget och det gamla huset.

En stor anledning är att du kan få bättre isolering i det gamla taket (om du höjer taket)
Men även det faktum att det är oerhört svårt att få ihop ett gammalt tak med ett nytt då de gamla takstolarna har hängt ner sig med tiden, vilket de nya inte gjort.
 
Hoppsan, en och en halv månad utan ett svar. Det är så man skäms lite grand :surprised:

Jag har haft ett hus med ett sådant tak i Gbgs skärgård, men visste inte att det hette skurtak.
Men på mitt tak låg det masonit över brädtaket som skydd mot vatten under lerteglet.

Några motfrågor:
Hur stort är det befintliga taket, och hur stor planeras utbyggnaden bli?
Är det nuvarande taket tätt, så det inte är problem med inläckande vatten?
Är värmeisoleringen tillräcklig nu, eller tycker ni att hela taket behöver mer isolering?

Den enklaste lösningen, om det är taket nu tätt och om det ej behövs mer isolering borde ju vara att fortsätta utbyggnaden i samma stil som det gamla.
Och nu finns ju takdukar, som är ånggenomsläppliga men vattentäta, så man behöver inte ha en platskrävande luftspalt.
 
Bump igen :)

Hur har det gått Orparn, blev det någon utbyggnad?

Och hur löste du det byggnadstekniska?
 
Än så länge har det inte blivit av men förhoppningsvis i år. Håller på och försöker få till bra konstruktionsritningar.

Har uppenbarligen missat att svara på ditt senaste inlägg :surprised:
Kåken är inte så stor idag, bara ca 50kvm i byggnadsyta 1 1/2 plan + ca 20kvm "tillbygge" i form av veranda och badrum med tvättstuga.
Tanken är att förlänga huset med ca 35kvm byggnadsyta, bland annat nytt kök på bottenvåningen och sovrum + dusch o toa på övre plan. Sen i anslutning till köket en enplansdel på ca 18 kvm med groventre tvättstuga och toa/dusch. Samtidigt funderar vi på att isolera och gjuta igen torpargrunden i den gamla delen så vi kan lägga in golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.