B
Hej,
Jag har en fråga till er som har koll på det här med ventilation, är väldigt kluven till detta. Huset är byggt 1980 och på taket sitter en fläkt. Jag fick höra att det var bra att anlita sotare i detta fallet som ska rensa ventilationen inifrån och ut. Men det gick inget vidare då det sas att det var slangar och att deras verktyg ev kunde förstöra det. Det ska vara rör, och blev tillsagd att ventilationen i stort sett var obefintlig. Så tillkallade ventilationsfirma som kommer att dra rör genom befinliga ventilationsslangar eller vad det nu heter. Det är inte plast utan något hårdare material, känns som aluminium,se bilder.Och takfläkten ska renoveras då den inte verkar fungera så bra. Nu är min fråga, skulle det inte räcka med att fixa till fläkten bara? Känns overkill och dra rör.
/B
 
  • Äldre ventilationsslang av metalliskt material i ett utrymme mellan takbjälkar, vid en blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsslangar av hårdare material i takutrymmet över en dörr, visar tillstånd före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Kolla om de kan sätta på en värsting till fläkt på taket och att den drar med sig skit ut?
Sätt sedan dit en ny fläkt, efter 40 år är det dags.
Kontrollera att det finns öppna ventiler som släpper IN luft i huset. Annars får du ändå ingen ventilation
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Aluminiumslangar borde fungera bra även efter 40 år och gå att rensa försiktigt med en nylonborste på vajer. Sedan ny takfläkt som sagt.
 
Köp en egen rensvajer för samma pris som i stort sätt det kostar att anlita något att göra det åt dig.
Byta kanalerna finns det ingen mening att göra så länge dom fyller sin funktion.

Edit: skaffa en ny takfläkt vrid upp fläkten på Max, sen börjar du rensa längst bort från fläkten och fortsätter mot den.
Akta bara så du inte kör i fläkten.
jag brukar köra sista biten från fläkten
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Var köper man sån rensborste?
 
Åsa Lund
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.