Vi ska till att bygga om dusch och tvättstuga (samt lilltoan men det hör inte till frågeställningen).

Idag ser det ut som följer med mekanisk frånluft.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns en del problem som jag vill komma till rätta med, mina funderingar gäller framförallt ventilationen i bastun som inte är bra, idag sitter frånluftsventilen i taket diagonalt mot friskluftsventilen. Jag har läst bla. på http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu och kommit fram till att den istället ska sitta i golvnivå under lavarna. Det kan lösas ganska enkelt, värre är det med friskluften som jag inte ändra utan större ingrepp (Vi vill helst inte riva panelen i bastun men kommer ju åt väggarna från övriga utrummen för installationer "bakifrån). Helst skulle ju friskluften mynna ovanför bastuaggregatet. En variant jag funderar på är att stänga friskluftsventilen och ta in luften under bastudörren istället?

I torkrummet kommer vi stänga även den friskluftsventilen och sätta en frånluftsventil istället samt montera en radiator. Torkrummet fungerar jättebra på vinterhalvåret men sämre på sommaren då vi antagligen kommer köpa en luftavfuktare för att torka snabbare. Såg i denna tråden https://www.byggahus.se/forum/ventilation/270258-avfuktare-att-torka-tvatt-metod.html att man kanske skulle komplettera med fläkt i taket för att öka cirkulationen under den tiden på året. Eller ska man tänka annorlunda?

Är det något särskilt man ska tänka på vid placeringen av frånluftsdonen i rummen. Tänker i förhållande till dörröppningar etc?

Har gjort en liten skiss på ett tänkt "bör-läge", tar tacksamt emot förslag, tankar och ideér! :)


Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vanliga i bastu för villabruk är att ej ha uteluft utan ta in luft under aggregatet och ut luft högt upp in till duschutrymmet. I ditt fall skulle det kanske vara lämpligare med en ventil lågt som tar in luft från tvätt.och en högt sittande väggventil som leder ut frånluft till dusch.
 
Tack för svar! :)

Ja, det är det vanliga och enligt länken jag postade (http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu) så innebär "Traditionell ventilation i bastu tillsammans med ett elektriskt bastuaggregat resulterar i en stor temperaturskillnad mellan taket och golvet." vilket verkar helt logiskt.

Det jag fastnade speciellt för var det kursiverade resonemanget nedan:

"Frånluft som ventilation i bastu

Om den friska luften blåses in i bastun genom taket, finns det inget behov av en frånluftsventil. Då luften rör sig nedåt, kommer den slutligen dras ut under dörren till badrummet med effekten att torka och värma upp luften där.

Om en frånluftsventil är installerad, är den bästa platsen för den nära golvet under laveln. När den varma luften stiger upp från kaminen vill man inte att värmen skall försvinna i taket, värmen skall komma ned till golvnivån för bästa ekonomi, komfort och ventilation i bastun. Detta skapar en varm luftström från taket till golvet som minimerar temperaturskillnaden och tvingar den varma luften att tryckas ut i badrummet."

Även detta låter väldigt logiskt. Spinner man vidare på den tanken så vore ju det optimala kanske att försöka få till en tilluftsventil under aggregatet som hämtar luft lågt i tvättstugan, eftersom jag inte har någon mekanisk tilluft som kan blåsa friskluft uppifrån på aggregatet enligt första stycket i texten ovan. Frågan är dock hur mycket nytta en sådan ventil skulle ge, jag menar bastudörren är ju inte tät så luft kan lika gärna komma in den vägen - och det kanske räcker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.