Hej

Ska om 1-2 veckor byta ut vår gamla L/V VP till en BVP och hade i samband med det tänkt göra en större översyn av värmesystemet.

Huset är från 30-talet, men stora delar av radiatorerna är utbyta mot golvvärme. Har i dagsläget två fördelarskåp med varsin shunt och cirkulationspump, en på bottenvåningen och en på ovanvåningen.

Eftersom alla ledningar är hyfsat tillgängliga från källaren hade jag hoppats på att kunna separera radiatorkretsen och golvvärmekretsen helt, och styrt golvvärmen via en andra shuntgrupp direkt på VPn, så att jag hade kunnat ställa in värmekurvan separat för radiatorer och golvvärme, istället för att ha en fast shuntning från radiator->golvvärme.

Hade VP-säljare samt tilltänkt vvs'are för installationen här igår och tittade och diskuterade, de verkade inte tycka att det var någon bra idé, utan de vill ha kvar de två existerande shuntarna och cirkulationspumparna. Kan ni hjälpa mig förstå varför?

Min vision var att i maskinrummet samla alla inkommande ledningar (3 separata för radiatorer, 1 värmebatteri ftx, 1 "mini golvvärme central" för badrum ovanvåning, 2 stora fördelarskåp). Allt utom de två fördelarskåpen skulle gå på radiator shuntgruppen, och lämpliga strypventiler skulle installeras för respektive ledning för att balansera flödet mellan dem, de två fördelarskåpen skulle sedan gå på den andra gruppen och också ha lämplig strypventil installerad för att balansera mellan de två skåpen.

Hjälp mig förstå varför detta inte fungerar, alternativ är en dålig idé.

BVPn i fråga är en Thermia Atlas 18, men förstod det inte som att det var en begränsning i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.