Jag gräver ut en oventilerad torpargrund/skånegrund/mullbänk pågrund av fuktproblem. Golvsyllar och brädgolvet har ruttnat och rivits bort. Stuprörs går rätt ner i grunden och detta ska åtgärdas och dräneras.

Jag tänkte lägga in 100makadam, 200cellplast, golvvärme och 100mm betongplatta. Har lite funderingar:

Ska jag lägga markduk underst? Jag har fått en 4 meter bred rulle som används vid större arbete så materialet finns.

Min tanke var att gjuta en sockel som håller gråstensgrunden på plats. Detta kommer nog ändras till att jag fäster armeringsjärn i stenarna som går till plattans armeringsnät.
Bättre förslag?

Någon som har ett bra förslag på att bryta köldbrygga mellan plattan och gråstensgrunden? Hittar inget vettigt sätt att isolera mellan dessa två och skulle helst se att dom var fast i varandra.

Jag kommer att ha en öppen spis i rummet med en skorsten muras till nock.
Jag har skaffat xps till denna delen och ett armeringsnät som är i stil 12mm järn i 150mm rutor istället för byggmax nät.
Tanken är att ha det grövre nätet och sprickarmeringen där spisen ska stå. ska jag lägga det grövre nätet unders eller överst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.