Vi flyttade in i oktober 2007 och vi visste redan från början att köket var det första vi skulle renovera.
Endast förebilder nu:

De båda bilderna högst upp är till vänster köket sett från matrummet, väggen på bilden ska bort så köket blir större. Höger en bild på köket som det var då vi flyttade in.

Mitten till höger är efter att vi rivit en vägg samt satt in diskmaskin, vi valde att köpa den före köket eftersom det är så otroligt jobbigt utan diskmaskin.

Mitten vänster har vi rivit ut alla skåp, ett riktigt slit då de satt väldigt hårt. Lite nervöst med rören också, då rören i fastigheten är dåliga och ska bytas om något år skulle det ju vara tråkigt att ha sönder dem. Vi har även lagt ett pergo golv, modern tile svart.

Längst ner är resultatet av snickarnas, elektrikern och rörmockarnas första dag, pluggade rör, lite el bakom vägg och några skåp.

Det ska in en gashäll, inbyggnadsugn, rostfri diskbänk, överskåp, och köksö i mitten av rummet.
 
  • FöreMedVägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FöreLuckor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggnere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomtkök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dag1Sakeruppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan jag posta lite efterbilder, allt är inte färdigt än, t ex saknar vi stänkskydd samt att elen inte är inkopplad på lampor och fläkt än. Uttag längs diskbänken är heller inte gjorda än.

Köksleverantör: Kungsäter Kök i Göteborg (som verkligen har varit helt perfekt från början till slut)
Vitvaror: Bosch kyl och frys, Bosch Diskmaskin SGU45M72SK, Siemens 760560S ugn, Smeg SE70SGH-5 häll, Strikt fläkt från Fjäråskupan
Bänkskiva: Purus 3.5 m rostfridiskbänk med spånskiva inuti, Stenskiva på ön svart Lucia 3mm tjock
Köksho: osäker, kan vara purus också, men den är fyrkantig och det får plats med en hel plåt liggande
Blandare: Hansgrohe Metropol E med utdragbar pip
Golv: Pergo Modern Tile

Hålet till vänster om köksfläkten är till för mikron, men eftersom 50 cm inbyggnadsmicro startar vid 4000 kr har vi väntat lite. Känns så extremt mycket pengar för något man bara tinar bröd med.

Vi har valt att satsa på bänkar och vitvaror mer än luckor, samt att vi valt vitt eftersom vi tänker oss att vi inte blir trötta på det. Ugnen är suverän, hällen har jag eg. inte provat än eftersom bostadsrättföreningen är extremt rädda för gas och vill dokumentera installationen och se intyg innan den är godkänd...

Sen är vi väldigt positivt överraskade av hantverkarna som satt upp allt, de har kommit i tid, varit trevliga och gjort mycket snabbt arbete (stommar och luckor är uppsatt på en och en halv dag). Inte riktigt vad vi väntat oss.
 
  • hällskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kylfrys.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • diskbänkblandare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, nu är det i princip färdigt, saknar bara kakel och två skåpsluckor. Köket är extremt lättstädat och väldigt trevligt att använda. Något vi kom på efterhand är eluttagen över diskbänken, från början var inga planerade men vi insåg att det ju är absolut nödvändigt. Det är Elko Plus infällda uttag. Och nej vi ska inte ha den runda IKEA lampan där sen, men det var det vi hade hemma....

Ev. Kommentarer uppskattas!
 
  • lightsinoverview.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lightskitchen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser någon typ av belysning över köksskåpen. Berätta lite om dem. Sitter det en glasskiva för? Den belysningen är väl enbart en mysfaktor? Ka n ni ha endast denna tänd för lite soft ljus i köket?
 
Oh en kommentar! :D Det är spotlights i överskåpen och frostade glas i luckorna som öppnas uppåt. Tänder man bara dem blir det rätt soft ljus, absolut med mysfaktor! Dessutom ser glasen apsnygga ut då man öppnar luckorna. Glasen måste dock vara helt rena, annars syns det direkt....
 
Snyggt kök! Jag gillar verkligen din variant på överskåp med dubbeldörrar och liggande vitrinskåp. Har planerat att ha sådana i mitt nya kök. Är det högblanka luckor du har? Själv kan jag inte bestämma mig men nu lutar det åt matta vita luckor.
Skulle vara skoj om du kunde lägga ut bilder på det färdiga resultatet.
 
Tack! Det är inte högblanka luckor, utan matta, pga att vi blev varnade för att högblanka kräver mycket avtorkning av fingeravtryck och så. Jag hade gärna lagt ut fler bilder, men det enda som hänt ät att väggarna blivit målade, kaklet skulle kommit i april ( vi beställde i slutet på februari tror jag), men kommer nu inte förrän i maj (hoppas vi). Så då vi fått dit kaklet ska jag uppdatera.

Vi har t o m hunnit använda upp en flaska gas (P11) under tiden.... :)
 
Tack för att du delar med dig av inspiration!!
 
Hej Fabian!

Kul att läsa om ert köksbygge. Jag funderar också på att byta ut mitt kök. Det som finns i min lägenhet är orginal från när huset byggdes 1948, och jag har lite beslutsångest om jag skall byta lr inte... Gamla kök har sin charm och nya har sin enorma funktionalitet som saknas i gamla.... Anyway, jag "trillade" bokstavligen över köksfirman Wates här i Lund (Wates) som säljer Kungsäterkök. Har gjort några provritningar och tänkte nu kolla vidare på andra leverantörer.
Då jag bor i en två och inte har tanke att bo här "för alltid" vill jag ha ett kök med "good enough" kvalité och till ett rimligt pris.

Fabian, mkt snyggt ni gjort med frostat glas och spotlights, det skall jag nog ta i beaktan att lägga in på ritningen. Gissar att ni nu fått upp kakel och övrigt som saknades tidigare. Hade varit kul om du kunde ladda upp lite fler bilder.
Nu när ni bott med köket några månader, några kommentarer?

Hilsen
Åsa.

Edit: får man fråga vad totalsumman blev för ert kök, med snickerier, vitvaror (verkar vara nytt allt), installation (snickare + elektriker), kakel, golv (?) och färg?
 
Redigerat:
Finfint. Är också intresserad av totalpriset.
 
Tack för kommentarerna! Väldigt kul att läsa! Vi fick till slut upp kaklet, det gick hyfsat fort när vi väl valt ett kakel som fanns på lager. Vi hittade snarlika kakel på svenska kakel som på konradssons, fast det på svenska kakel var halva priset. Vet inte vad skillnaden är, tjockare kakel på konradssons? Bättre hållfasthet, eller bara mer förtjänst...

Iallafall, såhär blev det. Efter att ha levt med gipsskivor i 5 månader nyper vi oss i armen varje gång vi ser det, vi är sanslöst nöjda även om inte kaklingen är helt perfekt precis överallt.

Priset, ja det blev lite mer än vi tänkt från början. Snickerierna med lådor i princip överallt, blandaren och inklusive stenskivan samt 3.5 m rostfri disbänk med urtag gick på 120 000. Jag har för mig stenskivan gick på runt 15-20 000, rostfria diskbänken vet jag inte. Sen vitvaror ca 32 000 kr. Vi hade snickare som satte upp köket på en vecka, de var helt exemplariska, samt elektriker och rörmokare som också skötte sig väldigt bra. Efter allt man hört så blev jag först bara glad att de kom i tid, men de var dessutom trevliga! :) Det blev en del med el dock, ca 12 000 kr. Å andra sidan var det väldigt många lampor i skåpen, samt uttag, plus att han bytte två av taklamputtagen i köket till jordade uttag. Rörmokare kostade 6000, de fick sätta in diskmaskinsanslutning och såga bort ett gammalt rör som hade lötts med massor med bly så det tog ett tag. Snickarna kostade 16000 kr. Hantverkarna kostade, men å andra sidan hade vi köket funktionellt på en vecka.

Golvet la vi själva, samt kaklade själva. De kostade inte så mycket, kaklet kostade ca 1400 kr/m2, och golvet samt färgen till väggarna (vi målade i hela rummet som bildats) kostade kanske totalt 5000 kr.

Det enda som är kvar att göra nu är att tapetsera en fondvägg på motsatt vägg från diskbänken samt att sätta upp lite lister. Så det landar väl på 200 000. Sjuk summa, men vi ångrar (nästan) ingenting.

Det vi gjorde fel var att lägga in en plastmatta (grön, ser ut som ovansidan på legoplattor man byggde borgar på när jag var liten) för källare under pergo golvet. Det gör att det sviktar lite, vilket iofs gör det mjukare, men det gör också att plattorna belastas lite konstigt där köket står.

Det bästa med köket är gasspisen, stenskivan (bakar ungefär varannan vecka så att knåda degar osv är helt underbart). Rostfria bänken är helt suverän när man t ex köpt hel revbenssida, bara att först diska ytan och sen lägga köttet på bänken och lägga på de kryddor som behövs (kör oftast torrmarinader). Plus att det går att ställa varma grytor överallt, ingen av skivorna är värmekänsliga.

Vi ska köpa inbyggnadsmicro, sen.... :)
 
  • overview.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • closeupfaucet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigR
andersfredrik skrev:
Varning för Wates Kök och Bad nämnt ovan! Felaktiga måttagningar, felaktiga leveranser. Tar betalt för specialkök och levererar standard. Lögn och obstruktion av bygget från början till slut. Har inga kunskaper kring köksbyggnation, och än mindre kring kvalitet och finish. Utfäster en extraknäckande gör-det-självare som möbelsnickare som sedan vandaliserar byggnadsmaterialet. VARNING VARNING!
Det här var ditt första inlägg forumet, så det kanske vore på sin plats att du kompletterar med lite bakgrund till dessa påståenden som annars ter sig mer som anklagelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.