Vi har ett dubbelgarage som jag är i full färd med att bygga om.

Nuvarande byggnad är ca 7,2 meter lång (portsidan + baksidan) och 6,5 meter bred. Plattak med ca 4 grader lutning från portsidan och bakåt, papptak. Garaget sitter ihop med huset som utgör stora delar av ena kortsidan.

Nuvarande bärande konstruktion är takbjälkar 195 mm som går tvärsöver garagetaket (från huset och ut till kortsidan som är av tegel). Väggarna på långsidorna är reglande med 70 mm reglar. I mitten av garagetaket på insidan går en stålbalk, I-profil (dvs under åsarna för att stötta upp dem) och balken har två mindre friståendepelare som den står på (plus då i väggen på vardera sida).

Nu tänker jag lägga takstolar på taket och plåttak med runt 11-12 graders lutning. Där det nu är två portar ska jag ta upp en större öppning och sätta in en 5 meters port.

Mina frågor och fungeringar.

1. Då jag lägger på takstolar, hur mycket behöver väggarna på långsidorna stärkas upp för att klara lasten från takstolarna/taket?
2. Då nuvarande tak lutar 4 grader, vad blir bäst, lägga takstolarna på det gamla taket eller resa upp i bakant så takstolarna ligger fri och inte vilar på taket?
3. Om jag lägger takstolarna på det befintliga papptaket, kan jag sedan isolera mer ovanpå papptaket, dvs mellan takstolarna? I så fall får jag då pappen och råspont mellan de två lager isolering som blir.
4. I-balken som stöttar upp takbjälkarna, kan jag ta bort den då jag lagt takstolarna?
5. Där jag tar upp öppningen för 5 m porten behöver jag en bjälke. Räknade lite på limträ och fick att en 115 x 405 mm verkar ok, finns det andra alternativ?
6. Garaget är lite mer än 7 m brett och nya öppningen blir 5 m, den balk jag sätter över öppningen, ska jag låta den gå över hela garaget eller bara öppningen?

Tacksam för hjälp med mina funderingar.

MVH,
Robert
 
Redigerat:
F
Alternativ till limträ: Kertobalk eller en stålbalk tex I, HEA eller HEB
 
Det verkar som jag kommer få bygglov för att lägga takstolar och plåttak. Det befintliga taket med bjälkar mm rivs då bort, främreväggen kapas ner något och bakre väggen reses upp. Innan för de befintliga reglarna (70x34) reglar jag upp en ny kraftigare vägg i båda sidor där takstolarna kommer att ligga.

Frågor.
1. Vilken dimension ska jag använda på reglarna? Funderar på 120x45.
2. Ska jag lägga råspont + takpapp under plåttaket eller räcker det med plast?
3. Hammarbandet, ska jag lägga det enbart ovanpå de nya reglarna eller ska jag även försöka lägga det över de befintliga? (dvs 120 + 70 = 190 mm hammarband)

Tacksam för svar.
 
Ingen som har några tips eller hjälp att bidraga med?
 
Kan du förankra det nya regelverket i det gamla (spika ihop det) så allt vilar på syll resp hammarband som täcker både gamla och nya regelverket borde det absolut räcka med 100x45. 120x45 är ju nästa i överkant vad som krävs vid lätta tak för en helt ny vägg.

Varför så låg lutning? Är det inte bättre att få lite vind på köpet?

Räcker att lägga balken över portöppningen, men dimensionera stolparna på varje sida om öppningen efter belastningen. Själv har jag en 45x220 över min port, men den är bara 3 m bred. Be ngn räkna på detta. Det mesta går att fixa med reglar, blir billigare. Jag har dubbla 45x120 på varje sida av porten istället för stolpar t.ex. Kanske kan du lägga dubbla reglar ovanför oxå?

Jag skulle rivit bort den gamla pappen, lagt råspont och pappat enligt den traditionella skolan. Är man inte proffessionell hantverkare är det enklare.
 
Tack för svar.

Med hänsyn till grannen så valde jag så lite lutning som möjligt och nu blir det ca 12,5 grader vilket skall räcka för plåttaket. Hade inte kostat så mycket mer att lägga samma lutning som huset, ca 27 grader, men 12,5 får räcka. Ska rymmas tillräckligt med isolering, men det blir onödigt trångt ut mot takfoten.

Bestämt mig för att välja två portar så jag kan sätta pelare mellan portarna och leda ner kraften från taket eftersom det lutar framåt. Räknade på LT och på 2,5 m ska det räcka med 56x270 eller 66x315. Som pelare/stolpar funderar jag på om jag ska ta LT 90x90 eller sätta ihop två 45x120 reglar, kanske räcker med det senare.

Funderar mer och mer på att lägga råspont även om det tar lite tid, vill få på taket så fort som möjligt nu när det är höst och regn men kanske inte går att fuska utan råspont kanske blir bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.