Hej!

Har idag en bastu som är sjukt seg att värma upp. Den är byggd i ett hörn i källaren och har två kaklade väggar mot husgrund + två glasväggar. Runt 2,5x2m. Ett 11kW aggregat tar ett par timmar att få upp den till 75C.

Funderar på att isolera och behålla en av glasväggarna (vi ska bygga förvaring på andra sidan av den andra glasväggen så den "byggs in". Skulle då ha tre sidor där jag reglar upp, förmodligen med plåtreglar i U-profiler som sätts i tak/golv, sen isolering och bastupanel. Men man ska väl ha en luftspalt mot grunden och den ska ventileras. Hur fixar man det i praktiken? Jag har inget bra sätt att få in luft från utanför bastun och inte heller få ut den. Men det känns ju fel att ha ventilationen inne i själva bastun.

Är det verkligen nödvändigt att ventilera luftspalten och i så fall hur fasen löser jag det?
 
Vad slags föutsättningar har du mtp teknisk standard på golv och väggar och hur är dräneringer och hur mycket är under jord?
Men grundförutsättning för en såddan luftspalt är att den är ventilerad mao öppen til angränsande rum.
Med avstängd spalt har du en ordentlig riskkonstruktion
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Vad slags föutsättningar har du mtp teknisk standard på golv och väggar och hur är dräneringer och hur mycket är under jord?
Men grundförutsättning för en såddan luftspalt är att den är ventilerad mao öppen til angränsande rum.
Med avstängd spalt har du en ordentlig riskkonstruktion
Mvh
Sakke
Hej, inga fuktproblem i källaren någonsin. 80% av vägg under jord.

Det jag inte riktigt begrep var om man kan ventilera luftspalten bara till bastun eller om det behöver in luft från utrymmet utanför. Men ser ingen praktisk möjlighet att göra annat än att ha öppet lite uppe och nere mot bastun.
 
Hur gammal hus? Dränerad utvändigt? Isolering utvändigt/i vägg?

över bastutak til angränsande rum är bra. men om du ersätter en glassvägg med lättvägg så måste det ju gå bra at ha en dold glipa inn mot angränsande rum-ser inte helt problemet.
Poänget är som sagt dels att ventilera bort ev. Kondens och fuktighet från murvägg- men i konseptet er det en fördel att minimera mängden varm bastuluft bakom väggen och in mot en kall källarvägg. Så du bör helst inte ha öppning dit direkt från bastun.

mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.