Hej,behöver hjälp då jag tänkt låta mina tonåringar flytta ut i uthuset. Denna byggnad är 4,8m bred 25m lång och 5m högt med 45 grader taklutning. I dagsläget oisolerat och endast använt som kallförråd.
Hade inte tänkt använda hela längden till barnen utan ungefär 15m, det är därför jag hoppas på att kunna foga samman den "nya" isolerade delen med den gamla oisolerade delen utan nivåskillnader.
Är det möjligt att få till en användbar ovanvåning med dessa måtten? Dvs kan en fullvuxen människa stå rakt på andra våningen för då skulle jag kunna få till två rum med toa och litet kök samt vardagsrum på bottenvåning samt två sovrum på andra plan.
 
J Jungfruhlich skrev:
Hej,behöver hjälp då jag tänkt låta mina tonåringar flytta ut i uthuset. Denna byggnad är 4,8m bred 25m lång och 5m högt med 45 grader taklutning. I dagsläget oisolerat och endast använt som kallförråd.
Hade inte tänkt använda hela längden till barnen utan ungefär 15m, det är därför jag hoppas på att kunna foga samman den "nya" isolerade delen med den gamla oisolerade delen utan nivåskillnader.
Är det möjligt att få till en användbar ovanvåning med dessa måtten? Dvs kan en fullvuxen människa stå rakt på andra våningen för då skulle jag kunna få till två rum med toa och litet kök samt vardagsrum på bottenvåning samt två sovrum på andra plan.
Var är höjden 5 m? Taknock invändigt?
 
Ja, det går men hur du går tillväga med det beror på förutsättningarna.

Bilder och angivna mått som beskriver om du menar in eller utvändigt behövs och vilken typ av befintliga takstolar för att kunna ge tips o råd.
 
Är byggnadens höjd utvändigt 5 meter hög? Då blir det svårt, rummen på övervåningen blir mer av loft än riktiga rum. Men om man är okej med det ska det ju gå bra. Är lite osäker på hur du menar med rummen, men gissar att du tänker att de delar på kök, badrum och vardagsrum nere och får varsit sovrum uppe, givetvis med snedtak?

Om man kan klara sig med takhöjd på 2,30 så tar väl bjälklaget ca 20 cm iallafall, kanske 30 (just sådant är jag inte jättebra på), då är vi på 2,40-2,50, taket är väl i sig minst 20 cm tjockt om man isolerar det snålt, annars 40, så då är det 2,30 i takhöjd i mitten av loftet, i bästa fall, annars 2 meter. Ståhöjd är det ut till ungefär 1,90, man kan räkna ut hur brett det blir med pythagoras sats. Men det är inget problem att ha sängen under snedtak se till att välja en låg sängmodell.

Det är kanske bättre att planera för en lång modell, men ett sovrum i vardera ändan?
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.