om vi bygger ett hus för 2.4 mille idag.
och bor kvar där i 30 år, inte fixar så jättemycket själva men håller efter huset.
tror ni vi tjänar mycket om vi säljer huset om 30 år?

nån sa till och med att man inte behöver amortera av bottenlånet på nybyggt hus, att vi kommer tjäna på det ändå när vi säljer sen? vad anser ni om det?

vad tror ni? vi kommer inte förlora på affären iallafall va??
 
I Sthlm skulle ni antagligen tjäna på att sälja det om 5 år redan, men man kan ju bygga ett hus med första prio att bo så som man vill, där man vill , istället för att bygga, men ha eventuell vinst som prio ett ... ;)
 
det gör vi, tro mig!
blev bara lite nyfiken, och kan lite om sånt här, därför tänkte jag slänga ut en fråga här vad ni TROR ;)
 
Jag var och "polerade" upp ett 5-6 år gammalt hus i krokarna runt Segeltorp för 3-4 år sedan inför försäljning, trots att de la 400.000 på fix av tomt och hus inför försäljningen, så gick dom plus närmare en miljon..
Inget märkvärdigt hus alls, en ordinär villa, fast rätt sliten av en barnfamilj,
Tror de fick runt 5m för den så den gick väl på runt 3.8 ny då, (ink tomt)
 
Det beror ju på hur man menar med "tjänar på".

- Jag är helt säker på att ni i absoluta tal kommer att sälja ert hus för mer än 2,4 miljoner om 30 år (och därmed få betala reavinstskatt om dagens regler står sig).
- Jag är relativt (95%) säker på att ert hus om 30 år är värt mer än vad 2,4 miljoner är värt idag, dvs att värdeökningen på huset överstiger inflationen.
- Jag är dock inte alls säker på att ni om 30 år kommer att få ut 2,4Mkr + inflation + inbetalda räntor. Inte ens om ni amorterar 2% av lånet per år tror jag att det blir "vinst" i slutänden om man räknar på det.

Men att bo kostar pengar, hur man än gör, och lägger vi till kostnaden för att hyra en rimligt stor lägenhet (inte nödvändigtvis lika stor som huset) så brukar det bli vinst i kalkylerna nästan hur man än räknar.

Så tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.