Japp, när det händer som inte får hända, stort eller smått. Slå sig på tummen med hammaren, slinta med stämjärnet eller såga sig i ryggen när man får kast med cirkelsågen — vad har ni för att hantera olyckor?
Slarvade med en fogsvans nyligen och insåg att där och då i verkstan hade jag bara ett (välfyllt) förråd av svordomar att ta till... Kändes oproffsigt även för en amatör som jag. Så nu ska det bli ändring!
Därför undrar jag: Har ni färdiga kit eller eget plocke-ihop och vad innehåller de?

Själv tänker jag bl a ha följande:
Rejäl uppsättning plåster i varierande storlekar (självklart)
Sårkompresser (när plåster inte räcker till)
Gasbinda (en första förbandlåda ska traditionellt innehålla det)
Sårtejp/förbandstejp (hur håller man annars förband på plats?)
Frottéhanduk (ren och rejäl, packad i plastpåse, om det verkligen går så illa som man inte vill tänka på)
Tryckförbandsrem (bordsågar, bandsågar, fräsar mm kan snabbt ställa till med mycket elände)
Pincetter, spets och flat (jag kan ju inte vara den ende här som får stickor, eller?)

Det var väl i huvudsak mina funderingar, hur tänker ni och hur har ni löst det?

Ha en skön andra Advent!
//Ronnie
 
Har en stor rulle med papper.
 
Första förband?
E inte det sånt där som klantskallar har i sina verkstäder ;)

Jag har en låda med olika sorters tejp, och där brukar finnas maskerings eller eltejp som brukar funka efter att man har sprutat rent med lite bromsrengöring, bättre rengöringsmedel får man nog leta efter, och har man tur finns det någon rulle hushållspapper med papper kvar på också i närheten :)

Men jo då, jag har många gånger tänkt tanken att skaffa en sån där grön tavla med lite diversegrejer på, hade inte skadat att ha när man skadar sig ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Lyckades du verkligen stoppa den med fingret? Ja, på annat vis än att använda fingret till att trycka på stoppknappen då, vilket jag antar var vad du menade ;)
I så fall måste det ha gått väldigt illa med fingret!?
 
Har en rätt stor förbandslåda samt en flaska för att skölja ögon.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ojdå, nu fick man dåligt samvete. Har en under sätet i bilen, kom till hands när jag slarvade med vinkelkapen får några veckor sedan. Får nog skaffa ett par.....

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en snygg Cederothstavla tillgänglig.
264000_medium.1427891956.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Gillar inte tavlorna, mycket man inte behöver. Tycker det är bra att ha:

Ögonskölj på sprayflaska, fungerar även till att spola sår rena.
Kirurgtejp för att dra ihop skärsår sår med fina kanter, tex från stämjärn eller hyvelstål.
Skumgummiförband på rulle, snugg. JätteBra som plåster och universial tejp
Ett Första förband, när det riktigt går åt helvete.

Nu låter det kanske som jag skadar mig hela tiden, sant till viss del men omplåstring ingår till viss del också i jobbet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har en liten förbandslåda i snickarboa och ett försvarets första förband i benfickan på arbetsbyxorna.
 
För små sår har jag ett par plåster+svordomar, för stora sår har jag gaffatejp+grova svordomar :)
 
  • Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Till skillnad från Katos så gillar jag tavlorna även med viss modifikation. Den tavlan jag har på ovanvåningen är en nyare cederroths med ögonskölj "inbyggt". Ovärderligt att ha till hands när det krisar!

Den andra tavlan sitter föga förvånande i pannrummet. Plåtskyltarna i all ära! En äldre variant, ögonskölj är tillagt, även "burn-gel" som jag faktiskt rekommenderar. Stillande spray med aloe vera som alla vedeldrare kan ha nytta av! Även säker att använda på solskador och små barn! (y)

När jag själv satte morakniven i låret för ett par år sen så fanns tryckförband nära. Jag skrek som en stucken gris när det hände. Sambon kom ner i pannrumet och frågade vad jag höll på med. Av med byxorna och på med sterilt tryckförband inom minuten. Med beröm godkänt på akuten fick min sambo för hanteringen. Utan tavlornas hjälp hade det inte gått lika fint.

Ovärderligt när du som bäst behöver det. Men förhoppningsvis använder du dessa inte allt för ofta! (y)

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
När jag startade husbygget så köpte jag en liten billig första-hjälpen-väska med ett vettigt grundutbud av det som kan behövas upp till mellansvåra skador.
Köpte den ifrån Jula och var något liknande denna:
http://www.jula.se/catalog/klader-o...rsta-hjalpen-kit/forsta-hjalpen-vaska-881031/

Den behövde lyckligtvis inte användas någon gång, jo något enstaka plåster gick väl åt, men kändes skönt att ha då jag var relativt ensam och avskärmad där ute på bygget. Grannar var väl mest på jobbet ofta när jag var där.


Nu vet jag faktiskt inte riktigt var den är, men ute i garaget ligger det faktiskt två st sådana där första förbands kuddar som alla köpte till sina bilar under 80-90-talet.

En sån där grön väggtavla skulle dock vara otroligt mer smidig om man plötsligt behöver något - snabbt !! ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Några bra produkter att komplettera med är steri-strip för att hålla ihop skärsår. Brännskadeförband och en spruta för att kunna skölja rent i sår. Det höga trycket gör att skräp verkligen sköljs ut samt att spetsen går att få in i såret.
Att gå en första hjälpen kurs är också bra.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Har alltid haft, men nog aldrig använt till mer än när man behöver ett plåster, när det pölar blod blir det papper och eltape, helst Torky el liknade då det inte fastnar lika bra i såret som hushållspapper.
Jag fick beröm för mitt bandage med papper och eltape hos doktorn när jag fick denna lilla fadäs fixad. 20090620243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.