Som rubriken säger, om man nu har rörligt lån kan man då byta bank på dagen utan straffavgifter osv? Vi har idag lån via Swedbank (3 mån)
 
Om jag fattar dig rätt så har du 3 månader bunden. Det är en ränta som ofta betraktas som rörlig.

Jag tror med betoning på tror att du åker på vissa avgifter om du säger upp under en 3-månaders period. Å andra sidan borde ju en ev. ränteskillnadsersättning inte behöva bli astronomisk på så kort bindning.
 
Man får väl byta bank i rätt tid av 3 mån perioden för att minimera ränteskillnadsersättningen. Ska kolla upp förfallodagarna.
 
Swedbank kallar sin rörliga 3 månaders av någon anledning, vi bytte från Swedbank för något år sedan och hade allt rörligt ( 3 månaders ) och det kostade oss ingenting.
 
Kul att höra, låter lovande.
Tänkte att det var dax att göra en kontroll av vilken ränta vi kan få hos olika banker, då vill man att det skall vara enkelt (billigt) att byta.
 
Det man ofta glömmer är att det bara kostar att förtidsinlösa bundna lån ifall räntan på återstående tid av lånet, beräknat enligt en viss formel, är lägre än den ränta man har. Är räntan högre blir det ingen kostnad.

På 3-månaders-räntor sker det väldigt sällan att formeln ger någon ränteskillnadsersättning, eftersom man oftast har så bra rabatt på lånen att det även vid ett räntefall inte blir tal om någon ränteskillnadsersättning, även om man har en månad kvar på lånet, och om det blir ersättning bilir den högst marginell om det inte är frågan om väldigt extrema fall.

Jag skulle säga att det i princip går att betrakta ett lån bundet på 3 månader som rörligt, eftersom man har rätt till förtidsinlösen och det nästan aldrig blir frågan om en kostnad för det.
 
Rimligen kommer den bank du byter till att svara på alla frågor och ge dig den hjälp du behöver.
 
Tack för bra svar.
Är det någon här som tagit med sig lånet och gått till annan bank som erbjudit bättre ränta eller pressat räntan igen efter säg 2 år?

Jag har tycker att man fick bra rabatt när man skaffade lånet och spelade ut banker mot varandra, nu efter två år suddas skillnaden ut mer och mer när det gäller offentlig ränta och rabatterad.
 
90-dagars ränta är inte rörligt. Men banken har idag inga system som kan räkna på ränteskillnadsersättningen. Så det är upp till varje rådgivare (och kontor) att ta ut den ev. avgiften. Vilket få (om ens någon) gör....

Men 60-dagars och 90-dagars är inte en "rörlig" ränta.... Dagfördag räntan är däremot rörlig.

Skulle man mot förmodan få betala ev. avgift så kan man diskutera detta med övertagande bank och se om de är villiga att stå för de kostnader som flytten innebär... Trots allt så tjänar de förhoppningvis ändå på affären...
 
...glömde att lägga till...system som kan räkna på ränteskillnadsersättning för korta löptider....
 
Något man ofta inte tänker på när man byter bank är att man köpt en resa med betal/kreditkort så gäller inte reseförsäkringen som kommer med kortet. Det var en snyfthistoria om det i Aftonbladet för ett par månader sedan.

Dessutom får man betala en ny årsavgift på kortet (om man inte förhandlar bort det), i och för sig ingen stor summa, men alla bäckar små...
 
JAg har snart haft alla bankerna som finns i sverige och sist så bytte jag från SBAB och Swedbank till Nordea..

Flyttade huslån (som jag endast hade haft i någon månad hos SBAB) och övriga tjänster från swedbank till Nordea... De enda kostnaderna jag hade var för Nordeas tjänster som visakort, internetbank osv... Dock som ungdom och förmånskund så blev det inga stora summor....
 
DM skrev:
90-dagars ränta är inte rörligt. Men banken har idag inga system som kan räkna på ränteskillnadsersättningen. Så det är upp till varje rådgivare (och kontor) att ta ut den ev. avgiften. Vilket få (om ens någon) gör....
Det finns en anledning till att man inte gör det. Det är ytterst sällan det kan bli tal om någon ränteskillnadsersättning (se mitt inlägg ovan) ,och om det är någon, blir den nästan alltid extremt liten.
 
ordain skrev:
Det finns en anledning till att man inte gör det. Det är ytterst sällan det kan bli tal om någon ränteskillnadsersättning (se mitt inlägg ovan) ,och om det är någon, blir den nästan alltid extremt liten.
Håller med om att det är ytterst sällan...

Men om man läser på den info som står på skuldebrevet för 60- och 90-dagars lånen så har jag för mig att banken har rätt att ta ut en avgift för "lösen" av dessa lån. Och två av storbankernas hypoteksbolag är ganska hårda på att ta avgift för olika typer av transaktioner. De bolagen slipper ju själva förklara för kunden utan det är rådgivaren på kontoret som får ta diskussionen...

Om en bank kan ta ut 200 kr extra på en privatkund de redan tjänar 50 000 kr på så är jag övertygad om att man gör det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.