Vi bor i en villa på landet. Egen djupborrad brunn. I somras bytte vi pumpen och sedan dess är det något mysko med tryckvakt/hydropress och det systemet.
Det började med att tryckvakten, när vattnet var avslaget och den slog ifrån (ung. 3,6 bar), började slå fram och tillbaka och det smäller ju rejält. Det kunde pågå i upp till 30 sekunder ungefär innan den stannade. På inrådan har jag meckat lite med tryckintervallet via reglagen på tryckvakten och det ligger nu på mellan drygt 2 och drygt 4. En förskjutning "uppåt" med cirka 0,5 bar således. Det har blivit bättre men inte bra. Oftast dubbelslår den när den slår ifrån (alltså vid drygt 4) och ibland slår den fram och tillbaka fortfarande i kanske 20 sekunder. Hydropressen är relativt nyinstallerad och har en volym på 60 liter. Kan tryckvakten och hydropressen vara i otakt på något sätt som gör att dessa slag i tryckvakten uppstår? Ska man korrigera trycket i hydropressen om man ställer om tryckvakten? Tilläggas kan att vi upplever det som om vi har en ganska dåligt tryck i kranarna, särskilt i badkaret, om vi ställer ner trycket till det ursprungliga. Kan det vara något fel på endera tryckvakt eller hydropress?
En annan fundering vi har är: hur skulle det fungera om vi helt och hållet plockar bort hydropressen (och därmed också tryckvakten) och låter pumpen gå för jämnan när vi spolar med vatten? Förutom att det sliter mer på pumpen: funkar det?

Tacksam för alla råd och svar

/Peter
 
Fyll på luft i hydropressen.
 
ok... det är 1,8 bar i trycklöst tillstånd i hydropressen. men det kanske behöver upp till "tillslagsnivån" för tryckvakten, d v s lite drygt 2? kan det spela så stor roll?
 
Hmm, 1,8 bar ska räcka, det ska inte vara mer.
Problemet är tryckslag och den vanliga orsaken är för lite luft men 1,8 ska vara tillräckligt. Hur sitter pump, tryckvakt och hydropress i förhållande till varandra, hur långa rör är det mellan?
 
Problem med tryckvakten(tryckströmbrytaren) brukar vara rost/smuts i inloppet till
tryckvakten.
Det lilla hålet in till membranet blir igensatt vilket gör att tryckvakten blir lurad.
Tag loss vakten och skruva ut dom 6 skruvarna till membranet och rengör alltihopa,
man kan inte ana hur mycket smuts som samlas där.

När det gäller hydropressen så töm den helt på tryck( med strömmen till pumpen avslagen), gärna med en kran i omedelbar närhet till hydropressen.
Kör sedan in tryckluft till 2,5 kg tryck, starta sedan pumpen och låt den köra upp till stopp.
Vid nästa startförsök så ställ in tryckbrytaren så den startar vid några hg högre tryck
än trycket i hydropressen(2,5 kg) gärna runt 2,8 kg.
Starttrycket måste alltid vara högre än ursprungliga lufttrycket i hydropressen annars
kollapsar vattenblåsan några sekunder innan pumpen lyckats bygga upp tryck.
Jag kör själv med 2,8 kg start och 4,0 kg stopptryck vilket fungerar bra och har ett bra
tryck t.ex. i dushen.
 
Tack för svaren, både Fotografen och BR125.

Pumpen är ju nere i brunnen, cirka 60 meter. Brunnen är borrad ungefär 15 meter från huset (vilket är lika med hörnet av huset där vi har groventrén vari tryckvakt och hydropress sitter).
Hydropressen bytte vi för något år sedan, från en 25-liters till 60 liter. I och med bytet (större hydropress) var vi tvungen att flytta hydropressen, från precis ovanför tryckvakten, till knappt två meter därifrån. Dock är de åtskilda av ytterdörren till groventén och röret går därför runt, ovanför, dörren och är drygt 3 meter skulle jag tro. Men detta gjordes alltså för några år sedan och fram till bytet av pumpen har vi inte haft de problem detta inlägg handlar om.

Jag ska också prova rengöra tryckvakten men är inte riktigt säker på att jag fattar hur du menar ...
Jag ska också ändra på trycket i blåsan enligt din modell, BR125. Men då börjar ajg fundera på en annan sak: finns det relativt tysta tryckvakter? Som kanske bara knäpper lite lätt? I så fall köper jag en sådan (men ska förstås försöka få bukt med problemen ändå).

/Peter
 
Tryckströmbrytaren innehåller ett membran som står i kontakt med vattnet, från membranet går det en stång till själva den elektriska brytaren.
Stäng av strömmen och kör ut ev. vattentryck med vilken kran som helst, lossa kablarna i tryckströmbrytaren men märk noga upp var dom satt så motorn inte går åt fel håll vid återinkopplingen.

Tag en skiftnyckel och skruva loss hela brytaren, när du nu vänder brytaren upp och ner så ser du att vattenanlutningen sitter i ett runt lock med ett antal skruvar i en ring.
Lossa alla skruvar, tag av locket inspektera membranet mot starkt ljus för se någon ev. spricka.
Rengör hela kammaren där membranet sitter och speciellt hålet in till kammaren.
Kolla även att vattenröret som brytaren sitter på är rent.

När det gäller ljudet från brytaren så får du nog acceptera detta då den elektriska brytaren måste slås till distinkt för att det inte skall bli onödig gnistbildning och slitage, det är ändå rätt höga effekter det handlar om, kanske du får ljudisolera i stället.
 
  • Gilla
Johan Pantzar
  • Laddar…
Som ett komplement till BR125s detaljerade beskrivning kan tipsas om vår käre vän digitalkameran. Bilder är bra om man t.ex. blir fundersam på hur någon kabel var ansluten.
Vidare verkar det ju finnas alla tänkbara sätt att montera saker på, så om du har någon tätning/packning där du tar isär kretsen ska givetvis denna kontrolleras innan du monterar ihop det igen så du slipper otrevliga överaskningar när du får tryck igen.
 
verkar på din beskrivning av symtom att tryckvakten är felplacerad ......sitter den för närma inkommande vatten i förhållande till hydropressen så får du en för snabb reaktion i vakten i förhållande till hur mycke som hinner fyllas i tanken........till följd att pumpen gör flera start o stopp inna max tryck är uppnått........
 
aha...
jag frågade väldigt noga - innan den nya hydropressen kom på plats - om det var något problem att den satt en bit i från. nej, fick jag till svar.
fast å andra sidan har det alltså inte varit några problem innan sommarens pumpbyte. i det här läget "tror jag mer" på smuts i tryckvakten.

tack alla för svar och engagemang! (och fler synpunkter välkomnas.)

/Peter
 
Tackar så mycket för tipset, det där löste mitt problem. Det var en hel del skit i röret till tryckvakten men efter rengöring funkar det som det ska. Innan rengöring stängde den sällan av vilket så klart orsakade problem.

BR125 skrev:
Problem med tryckvakten(tryckströmbrytaren) brukar vara rost/smuts i inloppet till
tryckvakten.
Det lilla hålet in till membranet blir igensatt vilket gör att tryckvakten blir lurad.
Tag loss vakten och skruva ut dom 6 skruvarna till membranet och rengör alltihopa,
man kan inte ana hur mycket smuts som samlas där.
 
  • Gilla
feffebullen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.