Det finns många trådar i ämnet, bl.a. en klistrad tråd här:

https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjalp-ang-gips-pa-kallarvaggar.html

Det varierar väldigt mycket på råden som ges och de flesta verkar säga att man ska regla upp med stålreglar och sen gipsskivor (och ev. OSB skivor) på stålreglarna och så är det klart.

Jag har aldrig gett det rådet utan att poängtera vikten av att se till att det finns ventilationsspringor vid golv och tak så det kan ske luftutbyte. I någon tråd har jag fått kritik för det för då får man ju in fuktig "källarluft" i rummet som ger obehaglig luft.
Problemet utan ventilation i väggen är ju annars att man stänger inne fukten och med uppvärmt rum på utsidan av gipsskivorna och en kallare vägg bakom kommer fukten att hänga på gipsskivan/OSB skivan som smöret på en macka.

Jag har haft en problematisk vägg av lättbetong i suterrängplan som jag har putsat om två gånger. När vi flyttade in i huset var den tapetserad med vattenskador och tydliga "bulor" där putsen släppt.
Jag drog bort allt, knackade ner putsen och putsade på nytt och målade med diffusionsöppen färg men efter några månader började det uppstå sprickor igen.
Jag konstaterade då att dräneringen inte fungerade och grävde upp hela utsidan och mycket riktigt så var det en skarv i Platonmattan som lossnat och lämnade väggen öppen mot mark.
Jag fixade det med isodrän utvändigt och knackade ner lös puts, putsade på nytt och målade igen med diffusionsöppen färg.
Eftersom det sedan var torrt och fint och inte var några problem hängde vi lite skåp med stålskenor som distanser på väggen.

Efter denna härliga (men aningen regniga) sommar märkte vi att det luktade lite skumt i rummet och när jag började undersöka såg jag att färgen gulnat nere vid golvet och det fanns små sprickor i putsen igen.
Jag hängde av skåpen från stålskenan och hittade orsaken till lukten, skivan på baksidan var täckt med grönt härligt mögel. Detta trots att skåpen hängde ca. 20 mm från väggen med luftspalt mellan, öppen både uppåt och neråt.

Nu har jag plockat bort allt och jag fick även en liten fundering på väggens tillstånd när jag skruvade loss skenorna:
20150819_112029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvarna har helt rostat av och på baksidan av stålskenan syns tydligt tecken på att det varit rejält fuktigt. Detta trots att väggen sett helt fin ut och inte visat några tecken på fukt.

Detta fick mig naturligtvis att misstänka att dräneringen inte fungerar så jag grävde upp utsidan igen. Redan i makadamen såg jag att det var rätt torrt och bakom isodränskivorna fanns inte mycket fukt heller så dräneringen fungerar uppenbarligen.
Efter att ha rådgjort lite med en pensionerad byggmästare så kan vi bara misstänka att väggen suger i sig vatten genom små sprickor i fasadensputs/målfärg eller andra sprikor/öppningar som finns i ytterväggen där vatten rinner ner när det regnar. Vi hittade inte någon uppenbar brist i fasad eller dränering så att säga var exakt vattnet kommer in är inte det lättaste eller heller att veta hur länge väggen "sugit" vatten...
Det finns inte avlopp eller några vattenrör i eller utanför väggen heller som kan läcka, inte heller i våningen ovanpå.

För att fixa detta nu kommer jag att knacka ner all puts och bygga en vägg på stålreglar med mekanisk frånluft på utsidan på fasaden, a´la Nivell.
Det är det enda sättet att "på riktigt" vara säker på att det inte kommer att komma in fukt!

Jag kommer aldrig mer att rekommendera att lägga skivor utan mekanisk ventilation på en källar- eller suterräng-vägg!
 
pelle242 skrev:
Man kan sätta platon på väggen typ: [länk]
och självklart ventilera.
Jo, det fungerar men eftersom väggen redan är "tät" på utsidan vill jag inte riskera att stänga inne fukt utan har hellre en större öppnare yta som kan "andas" ordentligt och så lite större mängd luft som får ventileras ut. Samma princip som Nivell kör alltså.
Mängden luft bakom en Platon matta blir väldigt begränsad och svårare att få rörelse på varför det riskerar att bli områden som inte ventileras så bra... Fördelen är ju förstås att det är mindre risk att fukt kommer genom till väggen men eftersom jag strävar efter att försöka hålla väggen torr genom att "föna" den föredrar jag den öppnare lösnignen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.