Hej! I brist på bättre kategori skriver jag min fråga här.

Vi har byggt ett hus på en stor tomt, 2950 m2. Endast en del av tomten utnyttjas då huset är placerat ganska långt åt ena hållet. Baksidan av tomten är i dagsläget en stor gräsmatta + lite skogstomt.

Hur använder man denna "baksida"? Vi har inget behov av vare sig fotbollsplan eller tennisbana. Vi är visserligen trädgårdsintresserade, men det känns som att det räcker med "framsidan" som dessutom ligger i söderläge.

Vad har ni för idéer? Vad skulle man kunna göra?

/Daniel
 
Ett par tusen kvm duger utmärkt till ett litet "woodland", även om tomten ligger mitt bland en massa andra villor. Ligger tomten solitärt har ni händerna ännu mer fria, och kan mer koncentrera er på att hämta hem utsikt istället för att stänga ute insyn.

Det ni ska fundera på är möjligheten att i framtiden bygga till befintligt hus, alternativt bygga ytterligare ett eller två bostadshus. Det blir ju lite dumt om det om femtio år står en majestätisk lönn på kanske enda tänkbara stället för det där extra huset, som någon på den tiden behöver.
 
Oj, såg inte att någon svarat.


Woodland. Jag var tvungen att googla begreppet. Kul att lära sig något nytt!

Det skulle faktiskt vara kul att plantera en riktig urskog på baksidan. Den skulle få smälta ihop med befintlig skog.

Det där med framtida byggnader har jag ingen förhoppning om. Det skulle vara om kommunen ändrar reglerna för detta "fritidshusområde". Det kan i och för sig hända. Vem vet..

Tack för tipsen!
 
Vi har också en rätt stor tomt, 2300 kvm, och huset kommer att placeras i en änden. Halva tomten blir då "över". Vi tänkte spara några av träden och sedan slå av 1 gg per år och sköta marken lite som en slåtteräng. Förhoppningsvis kommer det efter några år bli en fin äng med vackra växter som sköter sig själv förutom att det behöver slås på hösten och städas av på våren. Förhoppingsvis kommer det att se hyffsat städat och fint ut över sommaren.
Kanske det kan vara något för er också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.