Langbein
Jag tittar på plasthus men tvivlar tillsvidare på hållbarhet och hälsovärde - istället för tung lättbetong finns det lätta byggmoduler av plast som sedan fylls med betong. Det verkar mkt lätt att bygga själv, frågan är hur det håller, brand- och hälsofara? Finns det någon som känner till det?
 
Ok, här går vi från klarhet till klarhet.

Är det sådana legobitsmoduler som man staplar upp en vägg av som du tänker på? Och sedan fyller med betong?

Kanon tror jag. Dyrt men enkelt att bygga med. Grannen har byggt en pool av det.

Vad det gäller brand och så... tja, det är väl som när man diskuterar sten- eller trähus. Det är inte när väggarna brinner som man får problem. Man har redan dött innan soffan är övertänd. Samma ur hälsosynpunkt. Soffan är antagligen giftigare (eller den rökande svägerskan) än vad väggarna är.
 
Langbein
Ja och det finns visst billigare.

http://www.chl.chalmers.se/~lind/research/katrin.pdf

Vad jag har i huset kan jag styra, brand är ingen större fara men om plasten läcker likt ett radonhus är värre, det ska kollas.
Ny plast brukar ju lukta lösningmedel och aromatiska kolväten som är cancerframkallande, så man måste vädra av det ett tag.

 
Har byggt min källarvåning i Dorocell och är än så länge nöjd. I och med frigoliten så är allt redan isolerat och jag behöver bara klä väggarna med gips (+board) på insidan, utsidan putsas.
För oss blev det billigare med dorocell istället för leca eftersom vår mark och grund entreprenör kunde göra allt.

Tycker byggsättet är utomordentligt, lätt att hålla på själv och dessutom snabbt för de entreprenörer som anammat materialet.
De flesta inväningar jag hört är från den etablerade och konsarvativa byggare som alltid kört leca och således tänker fortsätta med det...

/Johannabacken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.