Vi är ett gift par som blivit beviljade ett byggkreditiv när vi båda hade arbete. Idag har bara en av oss arbete och det känns lite orande eftersom vi om några månader måste söka nytt kreditiv. Vi ska bygga för 1.800.000 och låna 1.600.000 (alltså 200.000 i insats).

Månadskostnad av husföretaget är beräknad till 5200 och vi har för säkerhetsskull lagt till och räknar med 6000 inkl. driftskostnad. Och det är vad vi betalar idag i vår hyreslägenhet.

Tillsammans med min mans lön och min a-kassa får vi ihop 25.000 i månaden efter skatt. Alltså har vi 19.000 över när boendet är betalt. Pengamässigt är det ju inte några problem, men A-kassa är ju ingen inkomst egentligen.

Några andra skulder eller lån har vi inte och inga barn. Vi har därutöver pengar till anläggning av tomt och ytterligare en buffert på 50.000 i dagsläget.

Är det nån som har upplevt liknande?
Vad tror ni? Blir det några problem?

Om jag längtar efter jobb? Svar:Ja
Hälsningar Stina
 
håller tummen för att det löser sig för dig...

inte haft samma sits, men däremot tjafsat lite med min bank om att min sambo är mammaledig och bara tar ut 8k i månaden...

vi tycker det var perfekt, för då kan hon vara hemma längre... de tyckte inte likadant... udda egentligen eftersom vi ju gått runt hela tiden sen 3 år tillbaka på detta :p (och ändå lagt ner multum på renovering)
 
Beror nog mycket vad banken värderar huset till.
IOFS så tror jag nog din man hade fått lånet bara på sin lön. Så det blir nog inga problem.
Om det blir problem, byt bank.

Och givetvis är a-kassa en inkomst. Vad är det annars?
 
inga problem tror jag, simma lugnt o lycka till :)
 
Hemmakatten
Visst borde det gå ihop ekonomiskt. Vad som oroar mig är husföretagets beräknade kostnad på 5200 per månad inklusive driftskostnader, dvs. värme, el, sopor, vatten, försäkringar mm!! Låter alldeles för lite!! Hur är det beräknat? Finns det någon amortering inlagd i beräkningen.
 
Räkna med ca 2000:- i drift (1000:- el, 500 vatten och avlopp, 300 försäkring, 200 sopor).

Sedan ränta på det hela från (obundet) ca 4000:- (3% på 1,6 miljoner) och amortering på ca 2500:-

Summa 8500:- /mån

Detta är en minimisumma som jag tycker att du bör räkna med, och om räntan dubbleras så pratar vi om 12500:- /mån
 
Vid arbetslöshet kan det väl vara rimligt att räkna med noll amortering ett tag.

Annars håller jag ned föregående inlägg. Tycker visserligen att vattenräkningen låter lite hög.
 
Det är ju bättre att räkna högt, för att slippa obehagliga överaskingar. Om det blir 8500 i månaden, så är det fortfarande något vi klarar av med marginal. När det blir höjning av räntan så får man ta det då och eventuellt ompröva sitt beslut!

Tack för alla svar och inlägg! :)

Denne tråd kommer jag inte bevaka mer, utan försöker vara behjälpig i andra trådar istället!
 
Jag hade A-kassa när vi fick vårat lån. Jag sa till banken att fastare inkomst än så går ju inte att få. Man får ju inte sparken från a-kassan om man inte beter sig riktigt illa. Däremot kan man få sparken från ett vanligt jobb och har man inte a-kassa då är det ju ganska kört om man inte hittar nytt jobb.

Så la jag upp det och det gick fint 8)
 
  • Gilla
Vificktomt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.