Så var klumpigheten framme, igen :)

Vi spilde teakolja på stensättningen (munksten).

Finns det hopp om att få bort den mörka fläcken på en halv kvadratmeter nu tror ni? Kan man "lösa" upp eller blir det till att lägga ny sten...
 
Nej, det skulle jag inte tro. Har själv en snygg oljefläck på kalkstensgolvet. Det enda du kan göra är att olja in hela ytan. Vet inte hur munksten ser ut?
 
Munkstenen är utomhus va? (Vet inte heller hur det ser ut..) Jag hade testat med riktig kallavfettning och högtryckstvätt (med varmt vatten om möjligt). Fast jag har ingen aning om det fungerar. :)
 
Målartvätt som fick dra lite och sen vatten på det. En del av fläcken gick bort.
Kanske provar med avfettning och högtryckstvätten...
 
Plocka upp de oljiga stenarna och vänd dom.
 
Immobil skrev:
Plocka upp de oljiga stenarna och vänd dom.
Ej vändbara... eller vända på resterande 139,5 kvm...
:)
 
Prova med natronlut. Var försiktig när du blandar lutlösning. Ett stänk i ögonen och du kan bli blind. Luten (hydroxidjonerna) bryter upp oljemolekylerna och Na+ jonerna kommer att fästa på nedbrytningsprodukterna, vilket gör dem vattenlösliga. Luten BÖR inte påverka stenen, men prova för säkerhets skull på en undanskymd plats, som det brukar heta.

Återkom gärna med hur det gick.
 
Vågar jag prova med natronlut inomhus på kalksten också? Det vore ju superbt om det fungerade.
 
Ja, en svag lutlösning bör inte påverka kalkstenen, men prova först på ett annat stycke kalksten.
 
mattiassp:natronlut? kemisk lut? kommer inte detta att bleka ngt fruktansvärt?
Jag hade först provat med etanol och citronsyra, varm lösning omkring 80 grader.
 
Om man får olja på skiffersten så rekommenderas aceton eller blyfri bensin. Först påföring/rengöring med ren trasa eller hushållspapper. Därefter påföring i pastaform (blandat med potatismjöl eller krita). Låt torka och borsta bort.

Det kanske kan funka för annan sten också. Viktigt att inte vänta för länge efter olyckan.

-h
 
NaOH (Natronlut) Bleker inte. Däremot kan det bryta sönder vissa bindningar, ofta esterbindningar, i substanser som i sig färgar materialet. Lut bleker trämaterial, eftersom luten bryter ned ligninet i trät. Ligninet är det som gör trät gulaktigt och även det som gulnar under inverkan av ljus.

Vi skall skilja mellan oljor som härdar oxidativt och mineraloljor. De oxidativt härdande fungerar så att vi har ganska korta molekyler som kopplar ihop sig med varandra under upptagande av syre. Ofta katalyseras reaktionen av ett koboltsalt, sk sikativ. Dessa bindningar är ganska lätta att bryta upp med exempelvis lut. Till dessa oljor hör bland annat linolja, kinesisk olja och teakolja (som ofta baserar sig på någon av de tidigare)

Mineralojor har i huvudsak C-C bindningar i huvudkedjan, och är i regel helt mättade, dvs inga C=C bindningar. (pi-bindningar för den intresserade) Mättade kol-kol bindningar kan man inte bryta upp med lut. De är faktiskt ganska svåra att bryta upp överhuvudtaget. Då får man försöka att få oljan att gå i lösning, tex med bensin eller aceton. Själv skulle jag välja n-hexan, men det är ju jag, det.

Var försiktiga med syror på mineral. Det gäller även svaga syror som citronsyra. Det blir nästan garanterat dåligt.
 
Mikael_L
ktm525 skrev:
mattiassp:natronlut? kemisk lut? kommer inte detta att bleka ngt fruktansvärt?
Jag hade först provat med etanol och citronsyra, varm lösning omkring 80 grader.
Aldrig!! sura saker på kalksten, marmor etc. Reagerar med kalket i stenen!

Men har man möjlighet att testa på undanskymd plats, eller på en restbit så visst, men man kan nog utgå ifrån att det kommer missfärga/förstöra.
 
Har nu provat med målartvätt samt en gång med avfettning i kombination med högtrycktstvätt (där försvann den fogsanden...) . Fläcken har mattats men inte försvunnit. Nu har det gått så pass låmg tid sedan olyckan så nu får det vara och så får det dagliga slitaget bleka fläcken med tiden.
Tack för råden och inblicken i de kemi-lektioner som poppat upp.
 
Men byta ut den kan du väl göra? hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.