Skrev ett köpkontrakt med besiktningsklausul. I bilagan svarade ägaren på frågan "finns det erforderliga bygglov": "För huvudbyggnad. Övriga hus behövs ej". Det finns ingen detaljplan av området.
Vid besiktningen säger ägaren att han fick muntlig ok att bygga till upp till 50% av dåvarande byggnadsyta. Inget på papper.

Jag ringde byggnadsnämnden dagen därpå och kollade. Då visar det sig att en annan spekulant på huset hade lämnat in ett klagomål om "olovlig byggande". Nu ska det tas upp i nämnden (som alla offentliga klagomål), ägaren ska nu ansökaskriftligen i efterhand, behöver ev. betala en sanktionsavgift samt att det inte finns 100% säkerhet att bygglovsansökan går igenom.

Vi har inget annat val än att frångå köpet. Bortkastat 8000:-, för en besiktning av ett hus som inte hade bygglov, fast det stod i köpkontrakt/bilagan. Fel uttalande från säljaren som "trodde att muntligt bygglov räcker".

Mäklaren är väl inte skyldig att kolla säljarens uppgifter, eller? Borde jag som köpare kollat innan besiktningen om säljarens uppgift om bygglov stämmer? Eller har säljaren faktiskt gjort juridisk fel?
 
Men är det fastslaget att han faktiskt HAR gjort fel? Utanför detaljplanerat område så får man inom vissa områden bygga komplementbyggnader, och även vissa utbyggnader utan bygglov. Hanteras lite olika i olika kommuner.

Så det behöver inte vara fel.

Och mäklaren går på säljarens uppgifter, mäklaren skall kontrollera om det verkar uppenbart felaktigt.

Säljaren kan ha fått det beskedet av en handläggare.
 
Jag förstår inte varför ni måste riva kontraktet? Verkar ju rimligt att invänta kommunens beslut.
 
Byggnadsnämnden säger att man måste ansöka/anmäla om man vill bygga till, även om det är utanför detaljplanen....!

Kommunens beslut kommer först i slutet av augusti. Så länge vill vi inte vara bunden till ett husköp som kanske inte blir avk, känner vi.
 
O
Tror att det är svårt att få säljaren ansvarig.
Känns inte som att det är värt processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.