11 552 läst · 9 svar
12k läst
9 svar
Oljud i värmeelement
Har det varit så länge?Om du har möjlighet så sänk farten på C-pumpen.
Har du nyligen bytt till Termostatventiler?Dessa kan ge upphov till ett "susande" ljud om pumptrycket e för högt.
Sitter Radiatorn rakt?Kan vara så att radiatorn lutar lite så du inte får ur all luft.. :-/
Har du nyligen bytt till Termostatventiler?Dessa kan ge upphov till ett "susande" ljud om pumptrycket e för högt.
Sitter Radiatorn rakt?Kan vara så att radiatorn lutar lite så du inte får ur all luft.. :-/
Förr om åren har det varit så en kort period när jag dragit igång värmen ordentligt på hösten, men det har avtagit efter någon vecka eller så. Radiatorerna sitter rakt det har jag kollat och det konstiga är att det är inte alla radiatorer som låter och dom som låter låter heller inte hela tiden.
Knäppande ljud beror ofta(st?) på snabba temperaturvariationer i systemet. Om du tex har nattsänkning inkopplad så kommer det att knäppa i radiatorer och rör när denna kopplas in respektive ur. I min förra bostad var vi tvungna att ta bort nattsänkningen eftersom det knäppte och smällde så mycket att man vaknade när nattsänkningen kopplades ur vid sextiden på morgonen.
Knäppningarna beror på att rören utvidgas/drar ihop sig när temperaturen stiger/sjunker. När detta sker kan det bli knäppande eller knarrande ljud från genomföringar genom väggar och golv och från andra ställen där rören ligger emot något. Ibland kan det bli rejäla smällar om spänningarna byggts upp och sedan plötsligt släpper.
Knäppningarna beror på att rören utvidgas/drar ihop sig när temperaturen stiger/sjunker. När detta sker kan det bli knäppande eller knarrande ljud från genomföringar genom väggar och golv och från andra ställen där rören ligger emot något. Ibland kan det bli rejäla smällar om spänningarna byggts upp och sedan plötsligt släpper.
När jag har eldat med ved har jag haft något liknande. På kvällen eldar man på ,vattnet och rören vidgar sig.Trycket går upp mot 1,5bar som är max innan säkerhetventilen öppnar på slutna expansionskärlet.
På morgonen är panntemperaturen nere på 50 grader. Då brukar det skvala i elementen och trycket är lågt .
Så lågt att det inte går att lufta elementen.
Men efter en rejäl morgon brasa kommer värmen fort och då brukade det knäppa i element och rör. Ljuden upphörde när panntemeraturen var jämnare. Shuntauomatik gav en låg och jämn framledningstemeratur. Inga ofta kärvande termostater på elementen bara kranar.
På morgonen är panntemperaturen nere på 50 grader. Då brukar det skvala i elementen och trycket är lågt .
Så lågt att det inte går att lufta elementen.
Men efter en rejäl morgon brasa kommer värmen fort och då brukade det knäppa i element och rör. Ljuden upphörde när panntemeraturen var jämnare. Shuntauomatik gav en låg och jämn framledningstemeratur. Inga ofta kärvande termostater på elementen bara kranar.
OM du eldar med ofta skulle jag rekomndera ett öppet expansionskärl..Det slutna kärlet klarar inte av dom enorma temperatur differanserna som blir..Eller ett väldigt mycket större slutet expkärl...kinglace skrev:När jag har eldat med ved har jag haft något liknande. På kvällen eldar man på ,vattnet och rören vidgar sig.Trycket går upp mot 1,5bar som är max innan säkerhetventilen öppnar på slutna expansionskärlet.
På morgonen är panntemperaturen nere på 50 grader. Då brukar det skvala i elementen och trycket är lågt .
Så lågt att det inte går att lufta elementen.
Men efter en rejäl morgon brasa kommer värmen fort och då brukade det knäppa i element och rör. Ljuden upphörde när panntemeraturen var jämnare. Shuntauomatik gav en låg och jämn framledningstemeratur. Inga ofta kärvande termostater på elementen bara kranar.
Ett av våre element "gick åt fel håll " alltså tilloppet satt på utloppet och vise versa. Då knäppte det i det. Sen kan det låta i elementet om flödet är förhögt. På vårr element kan man ställa det, men det kräver ett specialverktyg (enligt rörmokaren).
Lucifer
Lucifer