Hej
Har precis bytt tak på huset. Nytt Plannja Royal på bär- och ströläkt, under det nya råspont och papp. Dessutom nya takfotsbrädor och vindskivor, dvs. en helrenovering. Problemet är att vi nu har en massa ljud från plåten och möjligen även från träkonstruktionen. Det knäpper och smäller, framförallt runt skorstenen. Vi har tagit upp frågan lite försiktigt med byggfirman som säger att konstruktionen kommer att "sätta sig" och att ljuden kommer att minska. Vi är av naturliga skäl inte lika säkra, men vill inte i nuläget börja bråka bara ett par veckor efter färdigställande. Inget synligt på utsidan, dvs, inga spår av bucklor eller veck i plåten. Nån som har några erfarenheter av detta? Får vi leva med oljudet som väl närmast kan jämföras med att en skata hoppar runt skorstenen, eller hur bör vi agera?
 
Märkligt!

På mitt förrförra hus lade vi plåt i ett par olika omgångar och hörde aldrig ett ljud.
Inget smatter från regn heller, vilket vi hade varnats för.

Om det är just från området runt skorstenen som ljuden kommer kanske det är skorstensbeslag och ränndalsplåtar eller annan avtäckning som inte är stabilt monterade.

Jag förutsätter att ni lagt stålplåtstak.
Aluminium kan ju knäppa lite mer, pga sin större längdutvidgningskoefficient.
 
Goddag!

I samma sits som dig, samma typ av helrenovering med plannja royal. Knäpper väldigt mycket. Fick samma svar av min byggfirma, att plåten sätter sig inom ett år då den fått expanderar och dra ihop sig tillräckligt.

Hur har det gått för dig? Har ljuden minskat?
 
6 månader. Knäpper o smäller rejält, vid värmeväxlingar.
Mina plåtar är 530 cm långa.

Kan inte reklamera jobbet då jag gjorde allt själv.

Får väl hoppas på att det gnider in sig.
 
Borde ha svarat tidigare, men det stämmer att det satte sig med tiden. Fanns dock en liten byggnadsteknisk miss som rättades till att råsponten låg för tajt mot murstocken. Ska dock enligt sotaren inte ha påverkat de ljud vi hörde.
 
B BGIO skrev:
råsponten låg för tajt mot murstocken. Ska dock enligt sotaren inte ha påverkat de ljud vi hörde.
Kan ju ha gjort att ljudet fortplantade sig bättre längre ner..
 
Tack för svar...

Lever då på hoppet:rofl:
 
Mina smällar la sig efter två sommrar. Tredje sommaren hörde man bara något enstaka pistolskott. Skönt i jämförelse med världskriget som var innan. Idag hör jag aldrig något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.