Har nyss flyttat från tryggt(?) radhusboende till fristående villa på landet.
Villan är byggd på 40-talet och tillbyggd/renoverad på slutet av 80-talet.

I källaren står en pump och en hydrofor och mitt kunnande rörande dessa manicker är väldigt begränsad.
Pumpen läcker och det kommer en hel del oväsen från hela anläggningen varje gång man spolar vatten någonstans i huset.

Jag antar att det är en packning som ska bytas i pumpen, men funderar på att byta hela istället. Har djupborrad brunn med massor av vatten och vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Oljudet kanske kommer från hydroforen, luft i systemet, eller läckage av luft?

Detta är ett ljud som nästan kan väcka döda och det är riktigt frustrerande att behöva höra detta.

Vi var medvetna om dessa saker då vi köpte huset men vi vet inte riktigt hur vi enklast ska åtgärda problemen.

Tacksam för tips.
 
Hmm.. om ni har en hydrofor så ska ju den bygga upp ett tryck i tanken och inte starta pumpen förrän ni tappat så mkt. så att tryck-reläet slår till.

Våran hydrofor låter ingenting när vi vattnar, men däremot när motorn går så visslar det ordentligt. Tror att det är lagren i 3-fas motorn som är kackiga.

Reservdelar och nya hydrofor-kärl, pumpar och "vanliga" pumpar finns här www.rinkabyror.se

Lycka till!
 
Hej!

Inte för jag är nån expert på detta men du kan ju börja med att lufta hydroforen och kolla till och frånslagstrycket. Om man har normalt tryck och luftmängd i tanken så hörs ju i regel inget när man spolar förrän pumpen måste gå igång för att fylla på. Om det är så att du har för lite luft i tanken kanske detta blir väldigt ofta, det sliter på pumpen osv... Du bör ju kunna spola nån eller nåra minuter i kranen innan pumpen slår till och sedan fyller den på nån minut iaf.

En tanke iaf, lycka till!

mvh Andreas
 
Hepp
Jag är ingen expert heller men
du kan ju börja med att lufta hydroforen
är väl inte riktigt rätt uttryckt. När man luftar något vill man ju att luften ska ut från systemet, här ska du ha in luft i systemet. Antingen tappar du ut allt vattnet ur hydrofortanken (stäng ventiler etc) och fyller sedan upp den med vatten. Eller tar du en kompressor och fyller på med luft. Normal luftmängd är cirka en tredjedel av tanken.
Jag antar att det är en packning som ska bytas i pumpen, men funderar på att byta hela istället. Har djupborrad brunn med massor av vatten och vet inte riktigt vad jag ska köpa.
Det man sätter mest idag är djupvattenspumpar tex Grundfos pump SP 1-21 hos http://www.rinkabyror.se/
Enligt min mening byt till en ny om den är äldre än 15 år det är ingen större mening och hålla på att reparera en gammal pump.
Mvh Rogge
 
Vilken är den vanligaste storleken på en Grundfos-pump?
 
Vilken är den vanligaste storleken på en Grundfos-pump?
Den vanligaste storleken är den som passar till just ditt hål, det beror på djup, håldiameter, strömförsörjning mm
http://www.grundfos.com/web/homese.nsf

Klicka länk, längst ner vänster produktprogram, välj privat vattenförsörjning. välj 3" undervattenspumpar SQ SQE.

Mvh Rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.