Är främst ett element i köket som låter som är rakt över pannrummet. Är ofta mer nu på sommaren. Susar verkar det göra för det mesta och blir trycket för lågt där nere klunkar det i takt med cirkulationspump som att det är för lite vatten i pumpen. Om det är normalt att trycket blir så lågt vet jag inte. Verkar inte hjälpa att lufta elementet heller.
Bifogar en bild med tryckmätaren. Jag eldar med pellets.

Någon som har nån aning? Tack på förhand

• Tryckmätare i ett pannrum med en visare nära 1 bar, omgiven av rör och en värmepanna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det susar mer nu på sommaren beror troligen på att radiatortermostaterna stänger och cirkulationspumpen går. Behövs det verkligen värme i huset nu? Annars borde man kunna stänga av pumpen.
Att trycket försvinner brukar bero på dåligt expansionskärl (jag antar att du har ett slutet system med tryckexpansionskärl). Stiger trycket snabbt när du fyller på vatten? Testa att trycka lite snabbt på stiftet till expansionskärlets luftpåfyllning (samma konstruktion som däckventil på bilen). Kommer det luft, vatten eller ingenting?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att det susar mer nu på sommaren beror troligen på att radiatortermostaterna stänger och cirkulationspumpen går. Behövs det verkligen värme i huset nu? Annars borde man kunna stänga av pumpen.
Att trycket försvinner brukar bero på dåligt expansionskärl (jag antar att du har ett slutet system med tryckexpansionskärl). Stiger trycket snabbt när du fyller på vatten? Testa att trycka lite snabbt på stiftet till expansionskärlets luftpåfyllning (samma konstruktion som däckventil på bilen). Kommer det luft, vatten eller ingenting?
Vet inte om jag vågar stänga av en pump i år igen - förra året kärva en ihop när jag gjorde det.
Slutet system, tror jag att jag har, men kan inte säga säkert.
Det kom luft när jag tryckte, verkade inte sluta komma heller så jag skruvade på det gråa locket igen bara.

• Expansionskärl i röda färger med intilliggande grön pump och digital styrpanel på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fyllt på vatten till rätt tryck och luftat systemet? Hur snabbt sjunker trycket igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.