Hej alla!
Har fått ett konstigt ljud från toaletten då jag spolar. Det hörs bara ibland, tex om man inte har spolat på ett par timmar. Det hörs att det kommer från vattensisternen(stavat rätt?).
Det är ett tjutande ljud, som håller på ca 5 sek.
Vad kan det vara och varför låter det bara ibland?
Kan man fixa själv eller måste jag ringa en fackman?
/mvh
 
Gissning:
I något läge på ventilen, som stänger av tillflödet av vatten till behållaren (cisternen), uppstår små vibrationer, som du uppfattar som detta tjut.

Du kan ju prova denna teori genom att ta av locket på behållaren och trycka ned flottören lite så det börjar läcka in vatten. Då borde du kunna framkalla samma ljud.

Ett tips kan ju vara att öppna eller stänga avstängningskranen lite, för att på så sätt ändra strömningshastigheten.

Är det verkligen så störande att det är värt en tusenlapp till en rörmokare?
 
Det där känner jag igen. Bottenventilen i cisternen ser ut på olika sätt för olika modeller, men det kan vara så att den läcker en liten aning och när tillräckligt mycket vatten runnit ut öppnar inloppsventilen en aning och då blir det ett skrikande ljud som KOW just beskrivit.

Åtminstone Ifö har bra info på hemsidan om reservdelar och bottenventilen var mycket lätt att byta när jag gjorde det. Reservdelar fanns på K-Rauta för en hundralapp.

Om du har ett litet läckage borde du se det på att vattenmätaren rör sig lite medan du är borta från huset under dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.