Genomskinliga till gula fläckar på taket nära en infälld spotbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas på att någon har någon aning om vad dessa fläckar kan vara? De finns i flera av våra rum på andra våningen, upptäckte först i hallen plan 2 och därefter i badrummet plan två. Nu senast i två utav barnrummen på plan två. Fläckarna varierar från genomskinliga med fettigt utseende till mer gula. I badrummet har de även uppträtt som oljiga fläckar som nästan droppar ner från taket.. I ett av barnrummen finns de på både övre vägg och innertak. De är i klungor. Vårt hus byggdes för 1,5 år sedan. Ett stenhus. Om man tittar in genom en spot och känner på innertaket så är det torrt. Blir inte klok på vad det är men omöjligt att det är nässpray, Slime eller annat då de uppträder på flera ställen och utseendet är specifikt. Snälla någon har ni någon erfarenhet av vad det kan vara och hur man ska börja dra i detta..
 
  • Genomskinliga och gula fläckar på en ljus vägg ovanför vit list, oljig konsistens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgvariationer från genomskinliga till gula fläckar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på en vit innertak yta nära en infälld spotlight, varierande i färg från genomskinlig till gul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det en vind eller liknande så hade jag börjat med att kolla där, mest av nyfikenhet, så att det inte är blött någonstans. Även om det är torrt för tillfället kan man ofta se om det varit fukta där innan och vad det i så fall kan bero på. Annars är det väl via entreprenören eller tillverkaren man går, det finns ju garantier på nya hus tänker jag. Försäkringsbolaget kanske också har tips.
 
Tack för svar! Bra idéer. Nej ingen vind men det är ett treplanshus, så finns delvis ett rum och delvis papptak med trätrall, en terass typ. Har börjat fundera på om det kan vara takfärgen som är av kass kvalitet, dåligt tillblandad kanske? Och om den kan bilda denna typen av oljefläckar som liksom fälls ut då?. Kan ju inte se om där varit fukt i och med att jag inte kan komma emellan planen..har felanmält så får se vad som görs och sägs. Bara så irriterande. Och man undrar ju liksom vad det kan vara och om andra haft liknande problem. Har mätt fukt och ingen fuktpåverkan vid dessa fläckar.
 
Johhhan
Det kan också vara att takskivorna varit orena och fettfläckar från dessa nu har brutit igenom färgskiktet. Åtgärd är väl då att använda en spärrfärg, efter att så mycket som möjligt av det gamla tagits bort och rengjorts. Det är i så fall också inget som ni ska behöva åtgärda själva, eftersom det är felaktigt utfört av entreprenören.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Ok det låter ju faktiskt som det skulle kunna vara fallet! För man blir ju förvånad när man har dessa fläckar i taket men att det är helt torrt ovanför på spånskivan.. men detta kan alltså vara något de smetat ner tidigare.. tack för svar. Jag rör inte dessa fläckar nu utan har gjort felanmälan och snickarna eller vem som nu kommer får ta det vidare. Man vill ju gärna ha en åtgärd och få förklarat vad som hänt..
 
I min sommarstuga hade jag något liknande var getingar som byggt bo i trossbotten
 
Mirre70 Mirre70 skrev:
Ok det låter ju faktiskt som det skulle kunna vara fallet! För man blir ju förvånad när man har dessa fläckar i taket men att det är helt torrt ovanför på spånskivan.. men detta kan alltså vara något de smetat ner tidigare.. tack för svar. Jag rör inte dessa fläckar nu utan har gjort felanmälan och snickarna eller vem som nu kommer får ta det vidare. Man vill ju gärna ha en åtgärd och få förklarat vad som hänt..
Hej! Vi har upptäckt likande i vårt nybyggda hus. Kom ni fram till vad det var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.