Hej,

Jag ska installera en bergvärmeanläggning, och tänkte göra allt jobb själv utom borrning och demontering av tanken. Jag har lite svårt att hitta någon firma som kan ta bort tanken, är det någon som har något tips? Jag är lite osäker på vad jag ska leta efter i Gulasidorna, jag hittade bara ett företag och vill gärna kunna jämföra priset med fler företag.

Tack!

/Johan

 
Cija Tank gör dessa jobb.
 
Hej

Vi använde ML Demo i Nacka. Det kostade ca 5000 för rengöring, isärsågning och bortforsling.

Många köper en billig tigersåg och gör det själva. Se bara till att den är tömd och rengjord.

Missa inte heller att avanmäla tanken till kommunen.

/Martar
 
martar skrev:
Hej

Vi använde ML Demo i Nacka. Det kostade ca 5000 för rengöring, isärsågning och bortforsling.

Många köper en billig tigersåg och gör det själva. Se bara till att den är tömd och rengjord.

Missa inte heller att avanmäla tanken till kommunen.

/Martar
Ja annars kanske inte komunens statistik på oljatankar i bygden ;D man får ju inte göra något här i sverige.
Oj nu släppte jag en fis, msåte nog göra en skade/olycks anmälan till miljöförvaltningeen ;)
 
Jo, det är klart att man kan raljera över detta om man är lagd åt det hållet. Men eftersom det numera är plikt att inspektera sina tankar så kan det ju vara bra om man inte finns med i några register som tankinnehavare annars kommer säkert propåer om inspektion att dimpa ned.

Jag vet också att vissa kommuner har höga avgifter för dem som inte på rätt sätt anmält demontering av cistern. I Tyresö var det tom en som fick betala typ 750 kr i administrativ avgift för att han anmälde sin tank som borttagen (vilket talar för att man inte skall anmäla) men den avgiften är numera borttagen.


Men det står ju var och en fritt att göra som man vill även om jag här skulle kunna argumentera för att det faktiskt finns ett värde i att den här typen av statistik faktiskt är korrekt. Utan att vara insatt kan man ju anta att statistiken faktiskt fyller ett syfte.

/Martar
 
Ta även bort påfyllningsrören direkt . Det har hänt att "oljebilen" kommit och fyllt på i de gamla rören.
Den röris som installerar värmepumpar åt mig har tom mött tankbilskillen som skulle fylla på olja till den kund som rörisen höll på att montera bort tanken hos :p .
 
BAS skrev:
Ta även bort påfyllningsrören direkt . Det har hänt att "oljebilen" kommit och fyllt på i de gamla rören.
Den röris som installerar värmepumpar åt mig har tom mött tankbilskillen som skulle fylla på olja till den kund som rörisen höll på att montera bort tanken hos :p .
Hehe, man kanske ska hänga en Stör ej-skylt på röret när man sätter tigersågen i tanken. ;D
 
Nu blir jag lite sugen på att såga själv!

Jag hittade en kille som kunde såga sönder tanken för 3250, vilket jag tycker var ett bra pris. Men får man ett sexpack öl om man sågar själv, och det efter bara tre timmar, då kan det kanske vara värt ansträngningen.

Hur svabbar man bäst upp oljan? Häller man i sågspån eller är något annat smartare?

/Johan
 
Johan73 skrev:
Häller man i sågspån eller är något annat smartare?
8) Absol eller Ecobark. :D
 
Läste lite på nätet, Absol och Ecobark verkar vara bra, men var köper man det? Är det på bygghandeln eller bensinmacken kanske?

Behöver jag göra något speciellt för att minimera risken att oljan som finns kvar antänds? Jag vet att det är riktigt svårt att få fyr på eldningsolja, men det känns inte som en bra ide med en stor brasa i källaren, så jag vill göra allt rätt!

Tack!

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.