Upptäckte något idag då jag rev upp lite ogräs på huset vi flyttade in i januari. Jag har kollat alla handlingar och det har varit bergvärme sen minst år 2000. Men husen byggdes med oljepanna så visste ju att någon gång har det varit det.

På vår tomt så har vi en rektangel typ 2 x5 meter lite nedsänkt, växer gräs där och så så vi har väll mest tänkt att det varit någon gammal stuga som stått där eller nått. Men i alla fall, till saken var att då jag grävde så hittade jag en kopparledning, ganska liten, som var ihopklämd och frilagd på ena sidan (mot den här nedsänkningen i marken), . Nyfiken som jag var så grävde jag vidare och följde den åt andra hållet - mot huset, och tillslut så kom jag till slutet där också, en halvmeter från huset, där var också slangen ihopklämd. Ingen vätska i den över huvud taget, snustorr. Men luktade Diesel.

Min tanke blev då att detta måste ha varit från oljetanken till huset, att den är ihopklämd och snustor samt inte satt fast i någon tank är ju ett gott tecken tänker jag. Grävde mig ner i nedsänkningen en halvmeter (lägre än vad slangen var i alla fall) och således en halvmeter under nuvarande marknivå, och det enda jag hittade var massor av stenar och grus. Verkar som att man hällt grus och lagt mängder av stenar på platsen och sen fyllt på med ett tunt lager jord.

Det luktar inte diesel/bensin/olja mer om ledningarna egentligen så jag tänker mig att det en gång varit en tank där, troligen nedgrävd som man tagit bort och sen fyllt hålet med massa sten och grus samt jord - och har inget att oroa mig för. Men skulle vilja kolla med någon där ute som kanske har erfarenhet kring detta, som vet lite hur man gjort.

Bör jag testa och gräva ännu djupare, eller bör jag i och med detta vara safe. Jag tänker att man måste ju ha kunnat fylla på tankarna så de bör ju inte ha legat så mycket under marken.. Men vad vet jag...
 
Har läst på forumet tidigare att man skurit av överdelen och sedan fyllt med jord och grus.
Grannens tank togs upp hel, den kör jag vatten till isbanan med.

Protte
 
Staffans2000
Ingen fara.
Det normala var att lossa manluckan och fylla med det man hade till hands.
Troligtvis är din tank borttagen eftersom du bara hittar fyllemassor, eller så är det enligt Prototypens förslag. Frågan var om du kunde vara "safe", säker med andra ord. Säker ifrån vad?

Staffan
 
Bättre att låta bli att vara nyfiken. Om det visar sig att marken är oljekontaminerad kan du åka på att sanera --> kostnader. Jag skulle inte vilja veta.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.