Är på jakt efter en kompressor, som ska klara av både diverse verktyg och mindre lackeringsjobb. Har kollat lite i forumet och och där läst att man måste ha en oljefri kompressor för att kunna lackera. Stämmer detta?

De flesta mindre kompressorna i handeln verkar vara oljefria, medan de lite större verkar vara oljesmorda. Jag vill gärna ha en lite större (typ 3 hk/50 liter) och har inte hittat någon i den storleken som är oljefri.

Hur är det med de lite dyrare remdrivna kolvkompressorna (finns hos Jula t ex). Fungerar de bra till både verktyg och lackering?

Någon som kan räta ut mina frågetecken?
 
Tja!
Har själv en 50 liters oljesmord kompressor med vatten och oljeavskiljare påkopplat. Fungerar alldeles utmärkt att lackera om köksluckorna ialla fall. Innan jag satte på vatten och oljeavskiljare fick jag med lite smuts i luften men det löste sig efter installationen.
 
En oljeavskiljare fixar problemet, köp så stor kompressor du kan, den blir aldrig för stor ! Tänk på att du behöver en reduceringsventil och en vattenavskiljare också om du skall lackera.
 
Har en 5,5hk, smord, som jag lagt mycket billack med. Nu har ju inte pärlan kommit ut på gatan än så vi får väl se om det sitter kvar då 8) Utseendemässigt har det blivit så pass bra som det går att få hemma vad gäller damfrihet ("synlig" lack gjord av lackerare!).

Tänk på att kompressorn i sig mycket fukt ur den fuktiga sommarluften. Jag har kört med dubbla fuktavskiljare. Framför allt under sommaremånader tömmer jag dessa såväl som tanken flera gånger per dag under längre lackpass. Märks givetvis direkt på lackeringen när det börjar komma fukt å då är det bara att göra om...
 
JLT skrev:
Är på jakt efter en kompressor, som ska klara av både diverse verktyg och mindre lackeringsjobb. Har kollat lite i forumet och och där läst att man måste ha en oljefri kompressor för att kunna lackera. Stämmer detta?

De flesta mindre kompressorna i handeln verkar vara oljefria, medan de lite större verkar vara oljesmorda. Jag vill gärna ha en lite större (typ 3 hk/50 liter) och har inte hittat någon i den storleken som är oljefri.

Hur är det med de lite dyrare remdrivna kolvkompressorna (finns hos Jula t ex). Fungerar de bra till både verktyg och lackering?

Någon som kan räta ut mina frågetecken?
Atlas Copco har i denna storleksklass. Kolla även Luna-katalogen

Det där med oljefri har jag blivit rekommenderad av billackerare. En luftsmörjare ordnar smord luft och man kan då styra oljetillförseln.
 
Hej !

Jag har en kompressor på 100 liter från biltema som jag är helnöjd med. Använts nästan dagligen i 2 år snart utan problem. Har lackat massor av bildelar i 2komponents billack och har inte haft några problem. Har som sagt vatten och oljeavskiljare på kompressorn...

ps:
skaffa så stor kompressor som möjligt.....50 liter är i minsta laget...

//Matthew
 
MrMagic skrev:
En oljeavskiljare fixar problemet, köp så stor kompressor du kan, den blir aldrig för stor ! Tänk på att du behöver en reduceringsventil och en vattenavskiljare också om du skall lackera.
Var hittas bra olje & vattenavskiljare til kompressorn? Har bara hittat fuktavskiljare hos Biltema....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.