E
Vi ska ju köpa "nytt" hus och det är tyvärr med direktverkande el. :p Jag är inne på att byta ut befintliga, gamla, radiatorer mot oljeradiatorer som ett första steg för att senare låta installera bergvärme eller dylikt.

Några spontana reaktioner och reflektioner på oljeradiatorer?
 
Oljeradiatorer gör så att du får bättre komfort.
nya termostater gör att du sparar el
nya elektroniska termostater gör att du stparar änumer el
om du kopplar ihopp radiatorerna så flera styrs från en o samma termostat spar man ännu mer el

har du tänkt att byta till vattenburet så är det ju bara en merkostnad att förrst köpa nya el radiatorer.

ska du konvertera till vattenburet så är ju deta smart att göra innan du börjar renovera en massa.

sista tipset är att överdimensionera radiatorerna när du väll byter till vattenburet, det gör att verkningsgraden på en värmepump höjs!
 
E
Visst kan det verka lite dumt att köpa oljeradiatorer först om vi om ngt år ska ev. byta till vattenvärme, men de kommer jag isf att flytta till vårt hus i fjällen när det blir dax. Fram tills dess vill jag göra av med så lite el som möjligt, så jag ska kika på de elektroniska termostaterna du nämner. Ngt märke du kan rekommendera? :D
 
Jag har inte testat nån produkt, men vet att rod orön hade nån test för nått årsedan när jag själv titta på dena typ av lösning. Så här funkar det ungefär
http://www.lysmasken.se/Varme/pdf/Reglering_av_elradiatorert.pdf


Jag valde att själv konvertera mitt hus & dett direkt då slapp man ju att betala dyr el redan från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.