Vi har ett uthus från sent 1700-tal belagt med enkupiga handslagna tegelpannor. Undertaket består av breda brädor som ligger omlott som en lockpanel. Tror det kallas faltak. Ovanpå det ligger papp och läkt.

Vi ska lägga om taket och har fått förslag från byggfirmor på olika sätt att lägga om taket. Undertaket av brädor skulle ligga kvar i alla alternativen.

1. Oljehärdad masonit, läkt, pannor
2. Råspont, papp, läkt, pannor
3. Diffusionsöppen duk, läkt, pannor
4. Plywood, papp, läkt, pannor

I byggnadsvårdssammanhang verkar masoniten vara populär. Men är den bättre än råspont och papp? Varför i så fall?

Jag är förvirrad av de olika alternativen och tar gärna emot era åsikter om vad som är bäst och varför.

Ett rött 1700-tals uthus med slitet tegeltak och handslagna tegelpannor, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kalle1978 skrev:
Vi har ett uthus från sent 1700-tal belagt med enkupiga handslagna tegelpannor. Undertaket består av breda brädor som ligger omlott som en lockpanel. Tror det kallas faltak. Ovanpå det ligger papp och läkt.

Vi ska lägga om taket och har fått förslag från byggfirmor på olika sätt att lägga om taket. Undertaket av brädor skulle ligga kvar i alla alternativen.

1. Oljehärdad masonit, läkt, pannor
2. Råspont, papp, läkt, pannor
3. Diffusionsöppen duk, läkt, pannor
4. Plywood, papp, läkt, pannor

I byggnadsvårdssammanhang verkar masoniten vara populär. Men är den bättre än råspont och papp? Varför i så fall?

Jag är förvirrad av de olika alternativen och tar gärna emot era åsikter om vad som är bäst och varför.

[bild]
Hej!

I ett antikvariskt perspektiv så ska man låta oskadat material vara kvar och endast göra de åtgärder som behövs för reparation eller underhåll.
Om man gör en reparation så ska det göras med ett material som är så lika utsprunget som möjligt. Där kommer masoniten in som är besläktat med trä samtidigt som det ger en vattenavvisande funktion. Masoniten behöver dessutom inte ett helt plant underlag till skillnad mot pappen som lätt går sönder.
Eftersom ditt uthus har fått tegel ovanpå faltaket så har nu faltaket nu fått en funktion som undertak. I konventionellt byggande används råspont som undertak. Eftersom du behåller faltaket så behöver du inte råsponten.
Diffusionsöppen takduk är inte antikvarisk byggnadsvård, men det är oftast den billigaste lösningen och har minimal påverkan på byggnadens klimatskal. Den tål ojämnheter utan att rivas sönder. Duken är ännu inte lika beprövad i livslängd som masoniten.
Plywood har jag ingen erfarenhet av, men det låter dyrt och omständigt jämfört med masonit eller duk. Det kräver också en plywood med hög kvalitet som inte fläks upp av fuktigt utomhusklimat.

Mvh Andreas/ Grillby
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
K Kalle1978 skrev:
Vi har ett uthus från sent 1700-tal belagt med enkupiga handslagna tegelpannor. Undertaket består av breda brädor som ligger omlott som en lockpanel. Tror det kallas faltak. Ovanpå det ligger papp och läkt.

Vi ska lägga om taket och har fått förslag från byggfirmor på olika sätt att lägga om taket. Undertaket av brädor skulle ligga kvar i alla alternativen.

1. Oljehärdad masonit, läkt, pannor
2. Råspont, papp, läkt, pannor
3. Diffusionsöppen duk, läkt, pannor
4. Plywood, papp, läkt, pannor

I byggnadsvårdssammanhang verkar masoniten vara populär. Men är den bättre än råspont och papp? Varför i så fall?

Jag är förvirrad av de olika alternativen och tar gärna emot era åsikter om vad som är bäst och varför.

[bild]
Glädjande att ni lägger om taket, ett byte hadde förfulat tror jag. Jag hadde gått på oljehärdad board, ströläkt, bärläkt och omläggning av befintliga pannor samt komplettering med likvärdiga.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
K Kalle1978 skrev:
Vi har ett uthus från sent 1700-tal belagt med enkupiga handslagna tegelpannor. Undertaket består av breda brädor som ligger omlott som en lockpanel. Tror det kallas faltak. Ovanpå det ligger papp och läkt.

Vi ska lägga om taket och har fått förslag från byggfirmor på olika sätt att lägga om taket. Undertaket av brädor skulle ligga kvar i alla alternativen.

1. Oljehärdad masonit, läkt, pannor
2. Råspont, papp, läkt, pannor
3. Diffusionsöppen duk, läkt, pannor
4. Plywood, papp, läkt, pannor

I byggnadsvårdssammanhang verkar masoniten vara populär. Men är den bättre än råspont och papp? Varför i så fall?

Jag är förvirrad av de olika alternativen och tar gärna emot era åsikter om vad som är bäst och varför.

[bild]
Samtliga funkar nog men se till att få tag i en snickare som förstår vad det är de jobbar med. Många är vana vid nybyggen och har dålig koll på de utmaningar som en gammal byggnad kan komma med i form av snedhet och hur man anpassar för ögat så det ser ok ut även om det färdiga resultatet faktiskt inte är helt rakt.

Spontant tycker jag väl främst alternativ 1 verkar mest gångbart och antagligen billigast? Oljehärdad masonit har många fördelar, billigt (relativt) och hållbart och håller regnet ute samt bör vara ganska lättmonterat med tanke på att det följer underlag och kan anpassas med kniv (typ).

Alternativ två har väl fördelen att det blir stabilare men dyrare, klart dyrare och egentligen, krävs det kanske inte den nivån på tak på en sådan stuga, beror kanske på hur den används. Nyfiken fråga, har du fått prisoffert på alternativ ett? Hur många kvadrat är det?
 
  • Gilla
Kalle1978
  • Laddar…
Tack alla för bra svar! Vi har fått offerter på alternativ 1 och 2 och prisskillnaden är inte avgörande. Vi kommer troligen göra gäststuga av huset så det behöver ha samma standard som ett boningshus. Är oljehärdad masonit lika hållbart och tätt som råspont och papp?
 
wildeside
Jag skulle lagt råspont.
 
  • Gilla
Kalle1978
  • Laddar…
Vi har oljehärdad masonit ovanpå sticketak(spånor) och tegel på det. På det viset kunde vi bevara sticketaket. Masonit är följsamt och krävde inte att taket riktades. Ur byggnadsvårdssynpunkt (och ur tätt taksynpunkt) är jag väldigt nöjd.

Behöver du något under pannorna eller skulle faltaket räcka?
 
  • Gilla
Kalle1978
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vi har oljehärdad masonit ovanpå sticketak(spånor) och tegel på det. På det viset kunde vi bevara sticketaket. Masonit är följsamt och krävde inte att taket riktades. Ur byggnadsvårdssynpunkt (och ur tätt taksynpunkt) är jag väldigt nöjd.

Behöver du något under pannorna eller skulle faltaket räcka?
Det behövs ett tätskikt. Det läcker en del idag vilket delvis beror på trasiga/saknade pannor.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
PeterFalun
min granne la masonit på 70-talet, fungerar fortfarande
 
  • Gilla
Kalle1978 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.