Hej Byggvänner !

Under sommaren skall jag byta fasadpanel. Det som kommer att monteras är 22*145 "Herrgårdspanel", och denna kommer att monteras liggandes.

Det som är köpt är trärena, inte fabriksgrundade. Frågan är om dessa behövs grundoljas? Dvs hela brädorna. Snitt/skarvar och de nedre brädorna dränks i olja givetvis.

Om de nu behövs grundas med oja, är även de fabriksgrundade oljegrundade?

Färdigfärg som kommer att användas är Tonovas 2 in 1, och appliceras 2 gånger, en gång innan och en gång efter montering.

Tacksam för er support.

Mvh
Schytten
 
Schytten skrev:
Hej Byggvänner !

Under sommaren skall jag byta fasadpanel. Det som kommer att monteras är 22*145 "Herrgårdspanel", och denna kommer att monteras liggandes.

Det som är köpt är trärena, inte fabriksgrundade. Frågan är om dessa behövs grundoljas? Dvs hela brädorna. Snitt/skarvar och de nedre brädorna dränks i olja givetvis.

Om de nu behövs grundas med oja, är även de fabriksgrundade oljegrundade?

Färdigfärg som kommer att användas är Tonovas 2 in 1, och appliceras 2 gånger, en gång innan och en gång efter montering.

Tacksam för er support.

Mvh
Schytten
Hej Schytten!
Du skall följa målningsanvisningarna för det färgsystem du valt, inget annat.

Och det är bättre att ni står upp när ni sätter upp panelen.
Ligga får ni göra i slapparsoffan efteråt ;)
 
😁. Tackar. - Då är det oljning som gäller 👍

Men om man nu har har färdiggrundade och dessa inte är oljade så är det totalt onödigt inköp om man använder Tinovas 2 in one system.?! Rätta mig om jag har fel 😄
 
Vad står det i målningsanvisningarna?
Vad är de färdiggrundade brädorna målade med?

Ta reda på fakta, och utgå från dem.

Nu är just Nordsjös hemsida urusel, och ger ingen vägledning alls.
Du får nog fråga i butiken där du köper färgen i stället.
 
Schytten skrev:
��. Tackar. - Då är det oljning som gäller ��

Men om man nu har har färdiggrundade och dessa inte är oljade så är det totalt onödigt inköp om man använder Tinovas 2 in one system.?! Rätta mig om jag har fel ��
Om man vänder på det så kan man säga att Tinova 2 in 1 är ett onödigt inköp om man har köpt förgrundad panel.
 
Hej!
För det första: Jag skulle inte rekommendera att köpa färdig grundad panel då den grundfärgen sprutas på i ett tunt lager (oftast väldigt utspädd med vatten). En grundfärg bör ALLTID penslas på, då den behöver masseras in i trät. Den grundoljas heller aldrig då den utspädda grundfärgen enligt tillverkaren trycks in i träet och då även fungerar som en grundolja. Vilket inte stämmer.
För det andra: Det är bra tänkt att dränka in skarvar och ändträ med grundolja, tänk dock på att man måste torka bort överskottsoljan innan målning då den annars kan härda och då skapa en glatt yta som inte färgen fäster lika bra på. Man bör även måla alla oljade ytor inom ett par dagar så att den inte hinner härda och skapa glatt yta (grundolja som stryks på med pensel kan övermålas efter ca 30 min så det är bättre att måla grundolja och grundfärg under samma moment (med 30 min mellanrum såklart).
Att grundolja hela brädorna är absolut inte fel men inget måste då grundoljans huvudsakliga egenskap är att göra träet motståndskraftigt mot väta, och då mest i ändträ.
För det tredje: Jag skulle inte rekommendera dig att måla med en 2 i 1 lösning då den fungerar ungefär som ett "Åretruntdäck" (den funkar hyfsat men är egentligen inte superbra på varken sommarregn eller vinterisiga vägar).
Om man vill att det skall hålla länge (både själva träet och färgen) så finns det bara ett sätt att måla på.
En grundoljning på utsatta ställen, ändträ, skarvar och vindskivor mm, med pensel.
En grundmålning överallt på brädorna (även baksida och ändar) med en oljebaserad grundfärg (finns både vattenlöslig och lacknaftalöslig) med pensel
Två till tre slutstrykningar med en premium färg. (Kolla t ex folksams tester) inte en bauhaus, byggmax eller Coop köpt färg (om du inte gillar att måla om ofta såklart ca vart 4-7 år).
Följer du dessa råd så kommer färgen garanterat hålla 12-20 år beroende på husets läge i landskapet, Sverige, nära vatten mm mm. Det ända du då behöver göra för att ha ett "nymålat" hus så länge är att tvätta av det var 5-8:e år.
Mvh
 
  • Gilla
Teija och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.