Hej,
Har ett bekymmer behöver börja måla om en massa fasader som någon trevlig prick har målat över slamfärgen med oljefärg. Färgen går att plocka loss med fingrarna på en väldans massa ställen. Även där det varit extra fuktigt har panelen ruttnat. Hur gör man i ett sånt här läge eftersom husen är över hundra år gamla finns det ju ingen luftspalt heller utan panelen ligger ju dikt an mot vindpapp.
 
Skrapa, tvätta, måla? Ska ni måla med slamfärg igen?
 
Jonatan79 skrev:
Skrapa, tvätta, måla? Ska ni måla med slamfärg igen?
Det jag har tänkt också men när man läser så står det att man inte kan gå tillbaka till slamfärg om den blivit övermålad med oljefärg. Känns även som att oljefärg stänger inne fukten eftersom den inte andas på samma sätt som slamfärg då fasaden saknar luftspalt. Känns lite som om man sitter i en rävsax. Lättaste hade ju varit att fortsätta med oljefärg men känns ju värdelöst eftersom den flagnar pga bakomvarande slamfärg....
 
Okaj, tragiskt. Går det att vända på panelen? På gamla goda tiden påstås man ha vämt på panel och sedan målat.
 
Jag har haft exakt samma utmaning!
Hus som är faluröd färgade sedan 1850 för att 1988 få oljefärg:confused:

Alla tips och experter sade det är kört att gå från olja till slamfärg, men jag ville utmana och gjorde några provytor på en södervägg och testade med lite olika metoder.

I princip alla ommålningar och byte av färg, underarbete etc kändes si så där jämfört med att gå tillbaka till ren slamfärg inte minst med tanke på fasadens andning men även kulörmässigt

Jag testade även en del olika verktyg för att få trärent och som fd träbåtsägare med stadig hand så kom jag fram till att en riktigt bra avvibrerad vinkelslip, friskluftsmask (Ett måste!) och lamelltrissor 40 och 60 fungerar alldeles utmärkt.

Det dammar kopiöst och omgivning mm blir färgat, jag lade ut pressar på backen som tog det mesta men stäng alla husöppningar i närheten annars har du färgdamm på fel ställen!
Gör jag om detta någon gång så skulle jag trolla fram en effektiv dammsugare om det inte påverkar arbetsrörelserna.

En gavel som denna blev trären på en dag med betydelsen att oljefärgen är väck och det mesta av underliggande rester av slamfärg men jag rekommenderar att dela upp det i 1h pass för händernas och koncentrationens skull, man måste hålla en konstant rörelse och smeka av färgen annars får men lätt hack eller skador som syns efteråt.
Där kom erfarenheten av att slipa och måla om ett antal segelbåtar till pass:p

Gavel redo för ny slamfärg
IMG_3987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tantmabu och 1 till
  • Laddar…
Vår fasad är ursprungligen (ca 1980-1990) målad med lasyr (Cuprinol ädellasyr, Mahognyröd). Vissa delar såg ok ut rent färgmässigt (ljusröd/röd och matt), men mestadels var det mer plommonlila...

Nästan alla fasader har vi målat om med falu rödfärg direkt på lasyren. Det fungerar bra så länge som panelen är matt/sträv/fnasig. Längst upp under det utskjutande taket, där sol och regn inte kommit åt, var lasyren blank och fräsch. Där fäster inte slamfärgen ordentligt. Det syns dock bara om man går nära och tittar upp, att det blänker igenom här och där. Ommålning av fasaden har skett etappvis under 2001-2010 (ca), och färgen sitter fortfarande.

Detta är kanske inte helt relevant för TS, men kan förhoppningsvis vara informativt ändå.

När det gäller ruttnade partier så antar jag att det bara är nertill på fasadbrädorna?
 
Eftersom det är slamfärg under som gör att oljefärgen inte har fäst ordentligt bör det gå bra att återgå till slamfärg. Ta bort ALL oljefärg och byt ut rötskadade delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.