Hej.
Jag stötte på något idag som gjorde mig helt konfunderad.
Jag skulle köpa olja att impregnera ett staket med - döm om min förvåning när jag såg att det fanns olja utspädd med vatten. Dvs man använde vatten istället för tex lacknafta att späda ut oljan med!!!
Det verkar ju helt galet.

Jag anser att det är en stor fet bluff av färgfabrikörerna att sälja olja som är utspädd till ofta minst 60% med lösningsmedel som tex lacknafta (som bara försvinner i luften efter man strukit på "oljan"). Jag förstår inte att folk köper det?? Lösningsmedlet gör ju inte minsta nytta, snarare tror jag det skadar trät.

Det är ju som att köpa ett paket frusen fisk där 2/3 delar är is.

Men ännu fräckare är det att späda ut oljan med vatten - visserligen miljövänligare men måste ju ge mycket sämre resultat?? Kan någon vänlig själ förklara vad det hela handlar om?

Jag kör med 100 procent kokt eller ibland rå linolja, eventuellt utspädd med 5 % terpentin. Om man vill få det att torka snabbare så kan man hälla i lite torkmedel (sickativ). Det som saknas i linolja är förstås lite "gift" som kan stoppa mögel etc men det finns ju inte heller i fabrikörernas dyra färger nuförtiden.

Men är det linolja av god kvalitet så möglar den inte eftersom kvalitetslinolja inte innehåller linfrörester mm som kan ge näring till möglet. Ren linolja innehåller ingen näring och svamp o mögel kan därför inte leva på dito.

Som sagt, jag är förundrad över "Kejsarens nya kläder" fenomenet i färgbranchen.

mvh,
ohlgren
 
Kan det vara så Herr Ohlgren att lösningsmedlen faktiskt öppnar träporerna så att olja kan dra in?
Att den dunstar vatten har jag inget bekymmer med!
Anders
 
Anders_S skrev:
Kan det vara så Herr Ohlgren att lösningsmedlen faktiskt öppnar träporerna så att olja kan dra in?
Att den dunstar vatten har jag inget bekymmer med!
Anders
Vatten är ju bilig och miljövänlig men det som "öppnar träporerna" i virket är torkning. Om vatten skulle fungera som en öppnare så skulle man inte behöva vänta tills virket torkar och bara pensla på oljan på nysågat och fuktig trä. Vatten tränger ju också djupare in i virket och når ditt där oljan kan knappt nå oavsett vad den är spädd ut.

Fattar inte, liksom ohlgren, hur vatten kan göra någon nytta inne i virket när plankan egentligen ska oljas.

Man späder ut oljan med det ena eller det andra för att göra träoljan mer användarvänlig och minimera risk för att ytan blir för fett eller att det bildas skinn om man slarvar med eftertorkning.
Skulle hellre tro på en sån förklaring än annan trolleri- teori som serveras i en färgbutik.
gaia
 
Men nu var det väl träolja som du tittade på och inte vattenbaserad oljefärg?

Nåja, någon form av lösningsmedel måste ju finnas för att färgen skall bli lättstruken och tränga in och troligen så emulgerar alkydoljan i vatten så att man slipper lacknaftan.

Vid oljning så behöver linoljan förtunnas så den tränger in och inte bara blir en oljefernissa, det är inte ett skikt på ytan man vill ha utan få oljan att tränga in.
5% terpentin tycker jag låter lite, jag ligger på cirka 25% balsamterpentin ihop med kokt linolja då jag oljar, detta då för oljan skall kunna tränga in. En gammal målare som jag känner sen många år tillbaka blandar 50-50.

/Kent
 
Det är riktigt. Jag skrev fel i rubriken. Skall stå Impregneringsolja med vatten.

Hursom helst så anser jag att konsumenten blir lurad när färgtillverkaren säljer impregeneringsolja som är utspädd med antingen vatten eller lacknafta.

Att linolja skulle tränga in bättre om den är utspädd med terpentin (eller annat lösningsmedel) är omdiskuterat. Jag oljar själv utan terpentin i linoljan och det går alldeles utmärkt. Staketen jag oljade sists sög i sig som svampar.

Det är många som anser det som en myt att olja utspädd med lösningsmedel skulle göra att oljan tränger in bättre. Vad jag vet finns inga vetenskapliga belägg för att terpentin skulle ha den effekten på linolja.

Vissa påstår tom att terpentinen försämrar de skyddande egenskaperna i linoljan.

Hursomhelst kan man konstatera att impregneringsolja med torrvikt 30-40% , dvs med 60-70% lösningsmedel är att totallura konsumenten, plus att det är miljöskadligt (om lösninsgmedlet är lacknafta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.