Jag undrar om det är någon som har en åsikt om Gnosjö oljeelement?
Är det sämre än LVI elementen. Gnosjö är ju ett billigare alternativ.
Berätta!!!
 
LVI är marknadsledande och kan därför slå sig på bröstet och tala om att dom är störst bäst och vackrast, ingen tvekan om att dom har bra produkter men dom är inte så mycket bättre än andra på marknaden.

Gnosjö radiatorerna har kommit i en ny serie som är bra, dom har inte LVI:s stora sortiment men kan man klara måtten så är Gnosjöelementen klart prisvärda.
 
Ni skulle alltså inte tveka att stoppa in Gnosjö i en villa?
 
Firebird skrev:
Ni skulle alltså inte tveka att stoppa in Gnosjö i en villa?
Nej.
 
P
Då drar vi fram en gammal tråd.
Är LVI värda dubbla priset jämfört med Gnosjö?
 
Nej
 
Enligt min elektriker kan man nattsänka LVI-elementen, men inte Gnosjö-elementen.
 
Oj, vad bra. Får höra om han får tag i såna via sina kontakter. Priset var ju dock rätt högt på produkten i länken, så det kanske inte diffar så mycket med LVI om man ska ha nattsänkning.
 
Varför ska du ha oljefylda element??? dom är dyrare, sämre funktion (än moderna konvektorer), tyngre, läcker olja någon gång ibland (=förstörda golv), Har en tendens till att ge lite "svajigare" värme pga den "tröghet" en större vikt ger. Titta på NOBÖ eller ADAX "vanliga" konvektorer samt installera 60 - 80 W/m2 rum så får du en utmärkt elvärme.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Det är väl knappt någon märkbar skillnad mellan Gnosjös och LVIs element, om man väljer varianten med konvektorplåt på baksidan.

Varför välja oljefyllda?
Jag tycker i alla fall att det känns säkrare att lägga vantar och annat på tork på ett oljefyllt element än att göra samma sak på ett "vanligt" element. Kanske en amatörmässig fobi.
Att temperaturen svajar har jag aldrig märkt.

Har haft ett helt hus fullt med LVI-element 1998 - 2010 och har nu ett enda Gnosjö-element i nya huset.
Nej förresten, har inga element alls numera sedan LL-vämepumpen införskaffades. Elementet hamnade i sadelkammaren i stallet.
 
Tänker också så angående oljeelement, plus att jag har hundar, inbillar mig att det blir säkrare för dem.
Hur menar du att du ersatt alla element med en LL-pump? Funkar det verkligen fullt ut? Hur med kallras vid fönster osv?
Jag ska ha golvvärme nu i vissa rum och har en LL-pump i vardagsrummet, får ändå rådet att ha små element under fönstren pga kallraset.
 
skogsstjrna skrev:
Tänker också så angående oljeelement, plus att jag har hundar, inbillar mig att det blir säkrare för dem.
Hur menar du att du ersatt alla element med en LL-pump? Funkar det verkligen fullt ut? Hur med kallras vid fönster osv?
Jag ska ha golvvärme nu i vissa rum och har en LL-pump i vardagsrummet, får ändå rådet att ha små element under fönstren pga kallraset.
Nej jag har ett nytt hus nu byggt 2010. Enda uppvärmning en täljstenskamin.
Inga element från början, men dec 2010 införskaffades ett Gnosjö 700W element till vardagsrummet.
Nu jan 2012 skaffade vi en LLVP i stället för elementet.

Inga element under fönstren, inget kallras.
Men ofta imma på utsidan av fönstren som håller i sig fram till lunch ibland. Gardiner behövs ej :)
 
Jaha, då förstår jag. Inte alls jämfört med mitt gamla torp med självdrag, då.
 
skogsstjrna skrev:
Jaha, då förstår jag. Inte alls jämfört med mitt gamla torp med självdrag, då.
Lite skillnader är det säkert. Har t. ex. FTX.
Men har försökt hålla en enkel stil. Inte massa grejer som man inte förstår.
Som "intelligenta hem", TV, termostatblandare, golvvärme, LED-lampor och sådant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.