F
Har en isolerad tillbyggnad som går på underhållsvärme med 20 år gamla elelement. En VVS firma var här då jag efterfrågat offert på att sätta in vattenradiatorer och koppla till husets VP istället. Jag kommer kanske om några år börja använda denna delen permanent som kontor nämligen. Firman sa att det inte är ekonomiskt försvarbart att sätta 2 nya vattenburna element för 20k om jag bara ska ha underhållsvärme nu. De rådde mig att skaffa ett eller två oljefyllda element då de är effektivare än mina gamla elelement. Stämmer det verkligen att det skulle vara effektivare?
 
Nya el-radiatorer kan hålla temperaturen bättre och jämnare men det skiljer ytterst lite i el-förbrukningen för att hålla samma inne-temperatur.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Dina gamla element har exakt samma verkningsgrad som nya dvs 100 %
Det som går göra en liten liten vinst på är att nya håller jämnare temp.
Bästa besparingen är att sänka temperaturen ytterligare.

Protte
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
F
prototypen prototypen skrev:
Dina gamla element har exakt samma verkningsgrad som nya dvs 100 %
Det som går göra en liten liten vinst på är att nya håller jämnare temp.
Bästa besparingen är att sänka temperaturen ytterligare.

Protte

Ja det var väl lite det jag tänkte. El som el liksom. Sen kanske olja ger lite jämnare värme men det kvittar ju när ingen använder det.
 
galento
F Fideliox skrev:
Ja det var väl lite det jag tänkte. El som el liksom. Sen kanske olja ger lite jämnare värme men det kvittar ju när ingen använder det.
Nya element med elektronisk termostat ger jämn och skön värme , stor skillnad
mot de äldre med bimetall termostat. Skulle personligen inte köpa oljefyllda.
 
Är det någon som vet om "moderna" elementet med "nattsänkning" generellt går att ställa in som "dagsänkning" istället?
 
K
Var det så långt att dra rör? 20000 kr låter förstås mycket men du kommer spara mycket ström om du värmer med VP istället för el. Kanske sätta in begagnade radiatorer och spara nära 10 k?

Låter dumt att byta till oljefyllda om du har elelement som fungerar...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon som vet om "moderna" elementet med "nattsänkning" generellt går att ställa in som "dagsänkning" istället?
Mina adax kan programmeras med veckoprogram så det går att välja när man vill sänka automatiskt. (Vad mycket gratisreklam de får. Skicka mig en extra radiator va?)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bättre att sätta in en luftvärmepump isf.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Mina adax kan programmeras med veckoprogram så det går att välja när man vill sänka automatiskt. (Vad mycket gratisreklam de får. Skicka mig en extra radiator va?)
Skärmdump av en veckoschema-app med temperaturinställningar och aktiveringsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
K Kallebo skrev:
Var det så långt att dra rör? 20000 kr låter förstås mycket men du kommer spara mycket ström om du värmer med VP istället för el. Kanske sätta in begagnade radiatorer och spara nära 10 k?

Låter dumt att byta till oljefyllda om du har elelement som fungerar...

Tja firman ville ha 10 625kr per element och jag behöver 2st.

ylven ylven skrev:
Bättre att sätta in en luftvärmepump isf.
Mja, bättre att koppla på befintlig pump om du frågar mig. Mindre saker som går sönder, slipper ful innedel och fläktljud.
 
K
F Fideliox skrev:
Tja firman ville ha 10 625kr per element och jag behöver 2st.
Misstänkte det.. men då är det med rördragning och installationen? Måste du ha två radiatorer? Kanske kan bli billigare med en stor. Jag köpte begagnat/fick gratis alla radiatorer till vårt husbygge. Var tvungen att köpa en själv, den kostade ungefär 4 gånger mer än alla de andra 10 tillsammans
 
Om det inte är krav på jättesnyggt fixar du det själv. Är du duktig blir det t.o.m snyggt.
10' per radiator får man mycket material för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.