hej. oljebrännaren går ojämnt. det verkar som den slutar 'bränna' av och till fast den samtidigt fortsätter gå. någon gång har den också slagit av helt och man måste då starta om den igen. vi har rensat filtret i suntecpumpen. tack på förhand. ???
 
Har du bytat munstycke? Rengjort filtert i munstycket? ???
 
nej det är intr bytt. finns det ett filter vid munstycket? är det några komplikationer när man byter dem och kan man se om de ska bytas på något vis?
 
Munstycket skall bytas varje år...
 
är det därför den går ojämnt? är det bara att skruva loss och sätta dit en ny?
 
Det kan det vara. Har du haft borta brännaröret? Har sett skrämmande anläggningar, där i princip hela brännarröret varit fullt med koks.

Det bör sitta ett filter på oljeledningen från tanken också. Filterinsatsen där skall också bytas årligen.
 
Kan rekomendera de serviceavtal som finns, speciellt om man har en gammal brännare. Förutom att de byter ovannämnda filter och munstycken så kommer de och fixar brännaren när den stannar oavsett vad det är. Avtalen kostar dryga tusenlappen / år.

Eldar numera pellets - orkade inte med att se oljeräkningarna längre.
 
Se det som ett tecken från ovan,om oljebrännaren går dåligt.Det finn bättre sätt att värma sig idag. ::)
 
Pebbe2 skrev:
Kan rekomendera de serviceavtal som finns, speciellt om man har en gammal brännare. Förutom att de byter ovannämnda filter och munstycken så kommer de och fixar brännaren när den stannar oavsett vad det är. Avtalen kostar dryga tusenlappen / år.
Jag vill inte påstå att jag kan göra en fininställning av en oljebrännare, men när jag vinterservade senast bytte jag som vanligt munstycke, pumpfilter & grovfilter. Detta kostade mig 305 :- + en halvtimmas arbete. Det klarar de allra flesta. Tycker det låter lite dyrt med servicegubbar som ska sitta i beredskap vid brännarstopp. Men det kanske är vanligare än jag tror :)
 
Om man nu ska ge sig på att serva brännaren själv, var köper jag prylarna då?
 
wertok skrev:
Om man nu ska ge sig på att serva brännaren själv, var köper jag prylarna då?
8) Hos en välsorterad rörfirma. ;)
 
En sak till som kan vara värt att kolla:
Finns det fri tillgång till luft, d.v.s. är ventilen som leder in luft i pannrummet till förbränningsprocessen helt öppen?
 
massor bra tips! trevligt. jag står nu i kast att byta munstycke. det ser ut som om det kanske har suttit en packning på munstycksgängen. ska det vara en packning där eller är det jag som mistar mig? jag tänkte att den kanske läcker ut där istället för själva munstycksspridarhålet.
 
tob_ekl skrev:
ska det vara en packning där eller är det jag som mistar mig?
Det brukar inte vara någon packning där. Om det är slabbigt runt munstycket beror det på att det är slitet. ;)
 
Vad är det för brännare du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.