--------------------------------------------------------------------------------
Den yngsta sonen skall nu efter 15 månader i livet flyttas in i eget rum och iordningsställande av detta rum pågår som bäst.

Tapeter har tagits bort och det visade sig spacklet under tapeten bestämde sig för att ge vika på diverse ställen som har fått fixas till.

Tack vare att spacklet under satt så dåligt på vissa ställen så bestämdes det i samråd med måleributik att fösta målningen direkt på det befinliga spacklet skulle göras med oljebaserad grundfärg för att vi inte skulle få mer problem med lossande spackel när vattenbaserade färgen skall på.

Jag målade rummet i fredags och ställde sedan upp ett fönster på glänt för vädring, sedan har rummet förseglats med plastfilm och tejp runt om dörren för att isolera lukt och kyla.

Till frågan:
Hur lång tid kan det ta innan färgen har torkat och det är riskfritt (p.g.a lukt) att flytta in ett barn i rummet?
(Det här vädret gör ju säkerligen att även om fönster ställs upp så tar det extra tid).
 
Vad jag vet så är inte experterna eniga i denna fråga. Det finns dock studier (tex BAMSE-studien) som visar på förhöjd risk för att utveckla allergi för små barn som sover i nymålade rum. Jag skulle nog helst vilja planera så att rummet målades (om jag skulle behöva använda oljebaserad färg) ett år innan ett spädbarn skulle sova där. Er son är ju lite större, kanske är risken mindre då? Det här är nog fel svar för dig, men jag skulle nog vilja vädra och vänta i kanske två månader om jag var du.

Andra skulle säkert ge dig försäkringar om att det inte är farligt. Men jag resonerar så att om det finns risk för allergi, varför chansa?
 
Tack för ditt svar Leoni!

Jag har själv under tiden från att jag postade detta inlägg varit runt på diverse sidor, bl.a astma och allergiförbundets sida och har som du läst vad som rekommenderas o.s.v, som du mycket riktigt påpekar så verkar det inte finnas någon allmänn rekommendation på detta område utan astma och allergiförbundet har ett visst antal produkter som är allergitestade och just de produkterna säger man att man skall vänta minst 4 veckor efter målning med inflyttning i rummen som målats.

Vi får helt enkelt hålla rummet isolerat ytterligare någon månad innan det är klart för inflyttning.

 
Hmm.... känner igen diskussionen. *FORE!* ;)
 
Tommy_S skrev:
Hmm.... känner igen diskussionen. *FORE!*  ;)
aha en Golfande målare
 
ett råd: stäng fönstret! färgen torkar snabbare och då försvinner också lukten snabbare. om du låter fönstret vara öppet under torktiden så finns det risk att färgen släpper, spricker etc. efter en tid med tanke på att det inte är tillräcklig värme ute.
låt färgen ta sin torktid först(2-3 dagar) sen kan du öppna fönstret och vädra ut. jag har nog rekomenderat ca 1vecka innan lillen kan flytta in för då är färgen härdad och ska inte avge några ånger eller så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.