DETTA ÄR FÖR MIG VIKTIGT SÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR HJÄLP

Kommer förmodligen att bygga ett garage på 150m3
Sett att de flesta kommuner har krav på garage >50m3 med avloppsbrunn en oljeavskiljare.
Alla kommuner tillämpar säkerligen detta lite olika, men för att förbereda mig om någon kommer på mig så sonderar jag nu marknaden efter fördiga lösningar och om det finns något "gör det själv"
Finns det någon på forumet som gått hela den laglydiga vägen eller har ni inte någon avloppsbrunn för smältvattnet

Tack på förhand
Ornet
 
Jag byggde en egen med hjälp av ett gammalt 400mm MA-PVC-rör med en propp i botten. Djupet cirka 800 mm. Detta ställdes i undergrunden och gjöts in med en 110mm 90°-språng någonstans på mitten. Detta bildar då ett vattenlås tillräckligt långt från botten (sandfång) ytan (oljefång). På toppen och följdaktligen ingjutet i golvet sitter en standard Gustavsberg gjutjärnsbetäckning.
Den stora diametern på vattenlåset + den rejäla volymen på brunnen, blir en väl fungerande oljeavskiljare. Man får tömma ur skiten på ytan ibland och köra till destruktion. Fördelen är att man kan använda kallavfettning till bilen utan att vara miljövidrig.
 
Grymt intressant detta. Har själv ett gammalt garage som det bara satt en vanlig gjutjärnsbrun som åkte bort i och med att badrummet brevid byggdes om. Nu vill jag ju inte gå misste om någon typ av brunn där men vet ej vad jag ska köpa. Att tvätta bilen där kommer aldrig bli aktuellt men troligen ett tvättställ i rostfritt mm.
 
Ja, tack för svaret
Är det inte svårare än så. Folk verkar ju ta detta med oljeavskiljare så allvarligt.
Men har det ngt med en viss standard att göra om kommuner skall godkänna det. Har sett ngt med genomflöde samt att det skall tas prover.
 
ornet skrev:
Ja, tack för svaret
Är det inte svårare än så. Folk verkar ju ta detta med oljeavskiljare så allvarligt.
Men har det ngt med en viss standard att göra om kommuner skall godkänna det. Har sett ngt med genomflöde samt att det skall tas prover.
Farsan är gammal VVS-konsult. Han skakade bara på huvudet när jag föreslog en "köpeavskiljare". De brukar isntalleras på industrier som hanterar kemikalier.
Oljeavskiljare är en funktion, inte en produkt enligt honom. Jmfr sandfång.
 
Oljeavskiljare är en funktion, inte en produkt enligt honom
:cool:
Ha. Den va bra.
Hälsa farsan att sånt resonemang gillar jag. Med detta dräper man andras argument effektivt. ;)
Kommer att göra som dig.
 
Hej,

Jag ska bygga ett garage. Det blir en byggnad på ca 80 m2 men garageytan blir inte mer än 50 m2.

Jag tror att kommunen kommer att godkänna att jag kopplar in garagets avlopp till min enskilda anläggning.
MEN, jag skulle vilja ha en avskiljning av precis det som beskrivs i denna tråd.
Finns det någon möjlighet att få en skiss på hur denna eminenta grus och oljeavskiljare ser ut? Kanske ett foto?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.