Hej.

Jag har klantat mig.
Vi fick tag på en uppsättning utemöbler i "hårdträ" nästan gratis. De hade fått så gott som obefintligt underhåll i ganska många år, men efter en hel del slipande såg de riktigt fina ut. Efter det oljade vi med en burk vattenburen altan-olja som vi ändå hade hemma.

Två veckor senare har oljan (som hade torkat i garaget i flera dygn) regnat bort, vilket för oss till min fråga; behöver jag slipa en gång till eller kan jag lägga på en mer lämplig olja rakt av? Kan det möjligen funka, så det kan vara värt att prova eftersom jag inte har något att förlora?

Jag gissar att träet är saligna. Det är lätt, hyfsat poröst och känns inte alls oljigt.
 

Bästa svaret

Om det inte är någon yta av den oljan du la på så behöver du inte slipa igen.
 
Kan berätta att vi lade på två lager "Hårdträolja" från Jysk utan ytterligare förbehandling.
Nu ser de som nya ut och har överlevt ett par regnväder utan problem.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Gott att höra!
 
T thomasloven skrev:
Kan berätta att vi lade på två lager "Hårdträolja" från Jysk utan ytterligare förbehandling.
Nu ser de som nya ut och har överlevt ett par regnväder utan problem.
Vet du om det innehåller ämne farligt för hund
 
Det kan jag inte uttala mig om, men jag hittade faktiskt en gammal burk i garaget.

Överlag så är ju den mesta möbelfinish ogiftig när den fått dra in och/eller härda väl, dock.
 
  • En närbild av instruktioner på baksidan av en burk med möbelolja, instruktionerna beskriver användning och säkerhetsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brimand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.