Hej!
Jag har nyss flyttat till min första egna bostad och köpte ett massivt ekbord från Blocket. Jag slipade ner det ordentligt (stora repor), dvs slipade bort all olja. Då jag ännu inte kan så mycket om snickeri, byggeri etc (men jag vill lära mig!) så googlade jag och kom fram till att jag ville olja med kokt linolja. Gick till Hornbach och bad om hjälp att hitta det, och de gav mig en burk Herdins Bänksskiveolja PLUS. Sa att den skulle vara utmärkt till det. Naivt köpte jag oljan och har nu oljat in bordet för andra gången, när jag läste i ett datablad (
https://cdn.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/491/728/357/10117083_Doc_01_SE_20200121154654.pdf) att det verkar som att köksbänksoljan innehåller paraffindestillat istället för linolja. Här kommer mina frågor:
1. Jag har förstått att paraffindestillatet inte tränger in lika mycket som linolja. Jag oljade bordet först 1 gång och min käre far sa att det räckte, men det blev fläckar så fort något spilldes på bordet. Nu har jag slipat ner det och oljat in det andra gången med Herdins olja. Jag planerar att olja in det fem gånger till över de kommande fem dagarna, därefter en gång i veckan i två månader eller så. Jag vill få en stark yta som även är vattenbeståndig. Min förståelse är att linolja ger detta efter ett antal inoljningar. Kommer jag få liknande resultat med Herdins bänkskiveolja?
2. Jag har bara ca halva burken kvar nu och kommer behöva köpa mer. Blir det konstigt om jag byter till (kokt) linolja och har den ovanpå bänkskiveoljan?
3. Borde jag bita i det sura äpplet och slipa ner bordet ännu en gång och köra på linolja från grunden?
Jättestort tack för svar!