Hej, jag har slipat å oljat vårt köksbord.
De behövs ungefär var sjätte månad med små barn å konstant spill och avtorkning med våtservetter.

Men nu för tiden blir bordet alltid kladdigt efteråt,
Denna gång använde jag köksbänksolja som jag strök på med svamp och torkade av efter rekommenderas tid.

men bordet ser för jävligt ut
De är fläckigt, glansigt matt och kladdigt
Å nu e jag så förbaskat trött på ekbord.
Va ska jag göra?!

R
 
Banditen Banditen skrev:
Hej, jag har slipat å oljat vårt köksbord.
De behövs ungefär var sjätte månad med små barn å konstant spill och avtorkning med våtservetter.

Men nu för tiden blir bordet alltid kladdigt efteråt,
Denna gång använde jag köksbänksolja som jag strök på med svamp och torkade av efter rekommenderas tid.

men bordet ser för jävligt ut
De är fläckigt, glansigt matt och kladdigt
Å nu e jag så förbaskat trött på ekbord.
Va ska jag göra?!

R
Låter som du måste byta olja. Du verkar utföra arbetet efter konstens alla regler. Då ska det inte bli kladdigt. När man torkar av överbliven olja så känner man om den börjat stelna. Då har man väntat för länge.
 
MrJay
Låter som bordet är mättat på olja, gjorde samma misstag med min trall och oljade in den andra gången enl. anvisningar (tror det var efter 6 månader eller 1 år). Vad jag inte tänkte på är att min trall är skyddad från vädret så den blev mättad och oljig, tog flera år för den att ”återställas” naturligt genom slitage.

I ditt fall hade jag rekommenderat att du slipar bordet lite lätt (börja med korn 80, avsluta med 240) för att få bort det ytliga och få en fin yta. Lägg på sedan ett tunt lager Osmo hårdvaxolja som du torkar bort, det bör även hålla bra längre än ”vanlig” olja man köper i möbelbutik. Osmo är matsäker och mycket slitstark så du behöver inte oroa dig.
 
MultiMan
Enligt min mening borde du inte ha oljat trä med tanke på den typen av extrem användning. Lackat eller vaxduk låter mer lämpligt. Oljat trä kommer aldrig gilla konstanta spill och användning av våtservetter med diverse kemikalier.
 
Det går bra att olja köksbord men man måste använda otroligt lite olja om man gör det regelbundet. Bara fukta en scotchduk och polera in det typ.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Enligt min mening borde du inte ha oljat trä med tanke på den typen av extrem användning. Lackat eller vaxduk låter mer lämpligt. Oljat trä kommer aldrig gilla konstanta spill och användning av våtservetter med diverse kemikalier.

Om man hade ett stort fint massivt bord innan barn, så är inte jag av den typen som byter bord till en vaxduk. Faktiskt ;)
 
Okej, så alla kom med olika svar.
Slipa det igen och olja med väldigt lite olja, e de slutsatsen?
 
Banditen Banditen skrev:
Om man hade ett stort fint massivt bord innan barn, så är inte jag av den typen som byter bord till en vaxduk. Faktiskt ;)
Genomskinlig vaxduk kan vara en kompromiss, det kör vi med hemma.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om du tänker på att även i findukning har man underlag vid varje plats för att skydda underliggande bordsskiva så kan du inte förvänta dig att skivan tål mycket barnkladd. Träskivor är inte gjorda för sådant.
Skaffa laminat eller komposit eller annat tåligt material.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Banditen Banditen skrev:
avtorkning med våtservetter
Hela friden? Torkar man av bord med våtservetter istället för en trasa nu för tiden? Varför det?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Hela friden? Torkar man av bord med våtservetter istället för en trasa nu för tiden? Varför det?
‍♀️
 
  • Haha
Lidd
  • Laddar…
Testa att gå över till att såpa bordet istället. Ha en sprejflaska med linoljesåpa eller golvsåpa (späd 1:10 eller så) och torkpapper redo vid bordet, och använd för att torka av vid behov. Såpan bildar en fet skyddsfilm som blockerar smuts, och som du återställer varje gång du rengör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Banditen
  • Laddar…
De ser alltså ut såhär
 

Bästa svaret

Banditen Banditen skrev:
De ser alltså ut såhär
Det är ganska enkelt. Är det kladdigt har du haft fel olja eller för mycket olja. Slipa av och olja in med rätt olja. Lägg på oljan med en pensel eller svamp. Gnugga runt en stund och torka av överskottet. Tänk nästan polera en bil när du torkar bort överskottet. Har du slipat bort all olja behöver du upprepa behandlingen 2-3 ggr. Sen går åsikterna isär hur ofta man ska underhållsbehandla. Jag säger 2ggr/ år och minst 1ggr/år.:rofl:
 
Jag tror att jag måste ta mig en tur till bygghandeln imorgon å köpa de absolut finaste sandpappret jag kan hitta, slipa om allt å sen olja ytterst försiktigt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.