Vi har fått vårt oljade ekgolv slipat och oljat. Resultatet är oacceptabelt, golvet är klibbigt och blankt.
Hur åtgärdar man det? Jag frågar eftersom de som gjorde jobbet tydligen inte kunde sin sak, och då vet de troligen inte heller hur man åtgärdar problemen.
Tack för hjälpen!
 
Vad är det för olja? När gjordes arbetet? Var golvet trärent innan det oljades?

Det är tyvärr svårt utan lite mer fakta.

Om det är oljat med en härdande olja (hårdvaxolja) kan det ta lång tid innan det torkar, speciellt om det varit oljat innan. Det finns hårdvaxoljor som inte fungerar alls om golvet inte varit trärent innan.

Med oljor som inte härdar är det viktigt att torka bort allt överflöd efter en stund.

Oavsett olja är det alltid bättre att lägga på flera tunna läger än ett tjockt.
 
Det är FAXE Träolja Natur.
Arbetet gjordes idag.
Golvet var nyslipat, helt trärent.

Min gissning är att man inte har torkat bort all överflödig olja. Jag är osäker på om man har polerat efteråt.
 
Det står ganska tydligt i instruktionerna för FAXE att överflöd skall torkas bort direkt.
Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med den svenska importören eller tillverkaren och förklarar läget.
 
  • Gilla
itgust
  • Laddar…
Instämmer. De har inte följt instruktionerna. :(
Pratade m Bauhaus kundservice, köpte oljan där, de gav följande svar:
Om vått - torka torrt.
Om torrt - slipa om och olja om.
Om klibbigt - vänta tills det torkat.
Så inga genvägar enligt dem.

Försöker även få tag i FAXEs kundservice direkt...
 
FAXEs kundservice säger att man dagen efter kan tillföra olja och genom att massera lösa upp oljan som börjat härda. Därefter torka helt torrt. Maskin rekommenderades för att massera.

Efter ett par dagar kan man använda kemikalier (terpentin...?)..

Efter längre tid får man slipa bort och börja om.

Hantverkaren är informerad. Får se var det slutar...

Tack för era kommentarer.
 
blanka fläckar kan man få bort med slipnät och polermaskin
 
Jag brukar använda en fönsterskrapa när jag oljar mina golv, det är jäkligt viktigt att det inte blir pölar, för blir det, det. Så har man ett helsike sedan med att bli av med det efteråt.
 
  • Gilla
jperjus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.