Står ett väloljat matbord verkligen emot *allt*? Kan jag glatt tömma en flaska vin över det och torka av utan några bestående fläckar?

 
Japp! Om man torkar upp det direkt.

Vi fixade till ett stort gammalt furubord för sex år sen. Hyvlade ner den gulaktiga klarlacken, slipade, penslade med järnvitriol och oljade in med möbelolja.

Vi har bara gjort det en enda gång och det tog flera år innan et började se fläckigt ut. Men det ska verkligen vara ORDENTLIGT oljat och ingnidet med vit scotchbrite.

Nu måste vi göra om det, slipa vitriola och olja igen. Men det blir faktiskt en hyfsat tålig yta. Tåligare än vad jag trodde, och man kan ju vara flitigare med oljandet än vad vi har varit.
 

För att byta ämne lite:

Hur ser furu ut efter järnvitriolbehandling? Blir den grå? Jag har använt det på ek. Ek blir svart av behandlingen. Urcoolt. Dock har den knappast någon funktion när det gäller uppsugningsförmågan.

 
orera skrev:
Vi fixade till ett stort gammalt furubord för sex år sen. Hyvlade ner den gulaktiga klarlacken, slipade, penslade med järnvitriol och oljade in med möbelolja.
Järnvitrol på ett matbord, är det så lyckat? Nu är jag ingen expert, men järnvitrol är väl inte direkt giftfritt.
 
ab-cd skrev:
[quote author=orera link=1137579073/0#1 date=1137611859]
Vi fixade till ett stort gammalt furubord för sex år sen. Hyvlade ner den gulaktiga klarlacken, slipade, penslade med järnvitriol och oljade in med möbelolja.
Järnvitrol på ett matbord, är det så lyckat? Nu är jag ingen expert, men järnvitrol är väl inte direkt giftfritt.
[/quote]
Järnvitriol=järnsulfat. Det är ingen gift så det betyder att du ska drika eller äta riktigt stora mängder av det för att bli dålig :).
gaia
 
Det är ju som med oljade bord som med tex båtar - ju fler gånger de blir behandlade ju tåligare blir ytan! Även om inte hela bordet behöver åtgärdas, slipas etc skadare det aldrig att "kompletteringsolja" någon gång då och då om man orkar. Vårt oljade björkbord (Allegro från Stolab) får en omgång varje vår (när allt börjas synas i vårljuset) och en liten "skvätt" olja när jag orkar. 4 barn och 6 år senare är det fortfarande toppensnyggt. Ytan står emot utspillt rödvin som glömts att torkas upp en sen kväll, bestickhackande 2-åring som vill ha mat NU eller bara allmänt kaos i en normal barnfamilj. Slutsats = rekommenderas varmt!
 
Järnvitriol färgar furu grått, helt grått. Om det är kåda i träet blir det grönt, men det är inget som händer med ett fult gammalt lackat tjockt matbord från sjuttiotalet, som man slipar. När man sedan oljar så blir det en djupbrun jättesnygg nyans med mörkare ådring.

När vi fixade vårt bord var det jätteinne med spanska lantbord. Vi fick ett för 250 spänn när alla andra betalade 10.000 för sina! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.