E
Vi blir förhoppningsvis klara med kök och matrum i vår hus från 1872 nu i höst, nu är det frågan vad vi ska välja att behandla golven med? Vi har två katter varav en är utekatt året runt och tre stora hundar som drar med sig en massa skit. I matrummet har vi ett specialbeställt kilsågat golv som vi la in förra hösten och i köket vanligt furugolv från fackhandel, inte helt renlärigt men hur stora kostnader som helst kan vi inte ta och vi har inte heller försökt renovera ner till orginalskick även om det finns ett dolt lager lerklining på ytterväggarna som vi slet med tidigare år.

Vad är enklast att sköta, ett oljat, ett vaxat eller ett såpat golv? Det lär dröja innan vi får någon hård skuryta men det är kanske att föredra iaf? Lackat går bort då hundklorna kommer riva sönder det. De stora odjuren får ligga i hallen och torka innan de släpps in men den långhåriga utekatten har fritt tillträde i resten av huset så det finns risk för leriga små tassavtryck. ;)
 
oljat röstar jag på med såpskurning som rengöringsmetod... // Micke
 
Vaxat har jag ingen erfarenhet av men oljat golv hade vi i vårt förra kök. Vi använde tyvärr en olja med pigment som slets väldigt fult av vår hund. Kulören slets bort helt där vi och hon gick eller där hon låg mycket (hon var gammal och använde klorna när hon reste sig ibland).

Förutom pigmentet så var oljan väldigt lätt att sköta och alla fläckar gick bort. Vi våttorkade med såpa och vill man behålla det oljade måste man ta det lugnt med såpan för annars lakar man ut oljan tillslut. Om man däremot vill ha ett såpat resultat kan man börja med att olja för att få ett skydd från början och sedan börja skura. Då bygger man upp en skuryta samtidigt som oljan skyddar. Men jag vet inte om det också innebär att det tar mycket längre tid att få skuryta. Och jag vet egentligen inte hur mycket nytta det gör eller om det mest blir dubbelt arbete.

Nu har vi trägolv som vi la in i början på året i sovrum och arbetsrum. Dessa har vi enbart såpskurat. Vi skurade kanske 10 gånger innan vi började använda rummen och nu gör jag det ca en gång per månad för att fortsätta bygga upp en bra yta. Ytan har redan blivit väldigt tålig och man märker också att golvet ljusnat en hel del. Det blir inte gult. Vi är jättenöjda med detta och jag har fått bort flera olika sorters fläckar som jag trodde skulle bli svårt... vi kommer att såpskura även de andra golven i huset när vi lägger in brädgolv.

Det blir märken efter hunden när hon rivstartar efter katten eller så men en del av märkena försvinner när man skurar eftersom fukten gör att fibrerna reser sig och "självläker". De andra får vi leva med... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.