Sågkedjeolja?
Finns speciella, men många talar sig varma för rapsolja. Kör själv det i min elsåg.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
R
Tror att de flesta oljor fungerar men alla är inte lämpliga att släppa ut i naturen eller i veden som ska eldas..
Sedan är sågkedja olja ganska seg om man tar en lättflyktigare olja så kommer det att skvätta olja runtomkring mer samt att åtgången blir mer..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Om inte annat blir det j-vligt dyrt att köra med symaskinsolja. Annars funkar det nog rent smörjningstekniskt utmärkt. Själv brukar jag köpa Hall Milba sågkedjeolja på ICA. Hyfsat pris och jag slipper åka till någon specialbutik.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vanlig sågkedjeolja är det väl som gäller.
Ser inte varför man skulle snåla med någon variant heller. Det är inte speciellt dyrt.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Om inte annat blir det j-vligt dyrt att köra med symaskinsolja. Annars funkar det nog rent smörjningstekniskt utmärkt. Själv brukar jag köpa Hall Milba sågkedjeolja på ICA. Hyfsat pris och jag slipper åka till någon specialbutik.
Vad är Hall Milba olja för något?
 
Fairlane
Efter rekommendation från MaskinTpj kör jag rapsolja, men är det kallt så blir det en vanlig sågkedjeolja. Jag körde en ekologisk variant på sågkedjeolja innan och efter att sågen stått i kallförråd över vintern så satt kedjan som limmad mot svärdet, så det var ingen bra idé vid vinterförvaring.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
Vad är Hall Milba olja för något?
Det är varumärket alltså, som saluförs av ICA.

bc301a748e34998e9842e71b2e632398.jpg
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Det är varumärket alltså, som saluförs av ICA.

[bild]
Ok, det var ett märke jag inte har sett😀
 
C
R Rejäl skrev:
Ok, det var ett märke jag inte har sett😀
Nä, och det är nog inte heller något märke som borgar för någon exceptionell kvalitet eller nåt sånt. De verkar vara en hyfsat stor distributör av "bensinmacksprylar" och vissa prylar säljer de under eget varumärke, och jag misstänker att dessa tillhör budget- snarare än premiumkategorin.
 
R
C cpalm skrev:
Nä, och det är nog inte heller något märke som borgar för någon exceptionell kvalitet eller nåt sånt. De verkar vara en hyfsat stor distributör av "bensinmacksprylar" och vissa prylar säljer de under eget varumärke, och jag misstänker att dessa tillhör budget- snarare än premiumkategorin.
Är det typ på Maxi du köper det?
Sågkedje olja duger det säkert till..
 
C
R Rejäl skrev:
Är det typ på Maxi du köper det?
Sågkedje olja duger det säkert till..
Japp.
Precis så jag tänker.

P.s. köper även ICA:s Alkylatbensin, även den har bra pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för all input! 👍

Jag läste nånstans att vegetabiliska oljor gärna klumpar ihop sig och "limmar fast kedjan" som någon skrev, så det får bli nån annan variant.

Den största anledningen till att jag frågar är att jag inte har någon sågkedjeolja kvar hemma nu, och om oljan tar slut innan såglusten gör det, så är det bra att veta att det finns alternativ hemma…
 
R
C cpalm skrev:
Japp.
Precis så jag tänker.

P.s. köper även ICA:s Alkylatbensin, även den har bra pris.
Snart kan man handla allt på ICA snacka om att styra marknaden😊
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vanliga rapsolja från matbutiken fungerar utmärkt om du inte ska såga i många minusgrader. Den klibbar inte heller ihop om sågen står en tid. Den kan däremot klumpa sig om den fryser.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.