Claes Sörmland
Ja vad säger ni? Traditionell skottkärra med träskalmar. Ska man låta dem vara eller t ex halvolja dem? Jag tycker mängden träsprickor ökar för varje år, den står under tak ute.
 
Jag lägger på en mix av tjära och linolja, repeteras varje höst inför vintern, en tradition kopierad från tidigare träbåtsägande.👌
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag brukar stryka dem med linolja emellanåt även om det inte blir varje år. Det borde bromsa förfallet. Sedan gör jag nya skaklar när de går sönder. Hittills har jag inte bytt skaklar två gånger på samma skottkärra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag laserar mina med linoljefärg. Dvs målar dom med bara ett lager. Får fin patinering och håller längre. Kostnad 50 öre?
 
Linoljan funkar också på rosten så man förlänger hela livscykeln (livskärran?).
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Till själva skalmarna funkar allt ifrån rå linolja till trätjära. Vill man vara extra pedant så skruvar man bort skalmarna och sticker ner ändträt i gammal impregnering typ kreosot som fanns förr. Då lär säkert skottkärran överleva dig. Frågan är väl snarare om det är värt besväret att skalmarna överlever själva plåtbaljan. Och frågan är väl när hjullagret är slut vad du gör då?

Själv avskyr jag "slit- och slängsamhället" men det trycker på från alla håll tyvärr. 😠
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Äldre skottkärra som alltid står ute, även vinter utan skydd. Bytte skalmar för 25-talet år sedan och gjorde nya i ek som då oljades in, efter det ingen behandling. Som det ser ut nu kommer de att hålla i många år ytterligare. Så materialet påverkar hur de behöver behandlas, men ingen förmögenhet att byta det kostar väl 500-600 kr för två och de gamla blir väl till en brasa i kamin.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.