Hej,

Tänkte jag skulle få lite input från panelen i mitt svåra beslut om vad jag skall välja før metod før uppvärming.

Grund data:

Jag bor mitt på Jylland i Danmark (Randers kommun)

2 vuxna + 2 små barn

Tegelhus från 1924, måttligt till dåligt isolerat.
1,5 plan 240m[sup]2[/sup]  boyta (130m[sup]2[/sup] byggyta) + 60m[sup]2[/sup] källare.

Idag uppvärmt med olja (riktigt dålig oljepanna men ganska ny brännare) med høg førbrukning, hur høg vet jag inte då jag endast bott där sedan 1 mars (førbrukat ca 1300 liter sedan dess, Hua).

Elpris: ca 1,45 Dkr/kwh
Oljepris: ca 6300 Dkr/m[sup]3[/sup]
Pelletspris: ca 1700 Dkr/ton

Ev. skall även ett annex på 35m[sup]2[/sup] oxå värmas av samma installation (idag elvärme, ej uppvärmt normalt)

Till saken hør att vi måste ha ett system som kør utan større handpåläggling då vi er bortresta ganska mycket.

Jag er attraherad av jordvärme (borra går inte pga bristande tillgång till berggrund) men kan man få ekonomi i det med de elpriser som er i danmark?

Kan før øvrigt nämna att en Nibe 1210-8,5 kostar ca 70000 SEK (riktpris) i danmark, så vid jordvärme blir det att køpa pumpen i Sverige.
 
Jag skulle nog gissa att en ny panna och pelletsbrännare, eller en integrerad pelletspanna är det vettigaste alternativet. Detta förutsatt att du är beredd på den arbetsinsats som det innebär. Elen är ju rätt dyr och pelletspriset rätt ok.

Förresten, säljs det många tyska pannor i Danmark? Vad jag har förstått så ligger tyskarna och österrikarna långt framme vad gäller pannor för fasta bränslen och låga utsläpp.

(Jag antar att du har en bra cirkulationspump i alla fall ;) )
 
Hej

Har ni aldrig funderat på en luft/vatten värmepump, den har flera fördelar som många inte tänker på t ex: behöver inte borra något hål, eller gräva upp hela tomten för att få ner slangen och mindre initiala kostnader för installation. Den fungerar bra ända ner till -10C, men hur många dagar är det under -10C? Dom dagarna kan det vara värt att elpatron går in och stöttar systemet och föresten så måste en markvärmepump stötta med elptr då också.
Mvh Henrik ;)
 
En rejäl acktank med solfångare och elpatron skulle jag stoppa in. Solen lyser väl en del på jylland?. Sen bygger man på solvärmeanläggningen med pelletspanna eller värmepump, luft-vatten eller jordvärme, för att värma upp acken när solen inte lyser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.